Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Centrum Księgowości Transportowej

Przewozy cross-trade – jak zmienił je Pakiet Mobilności?

Utworzona: 2022-10-24


Czym są i jak wpłynęły na nie nowe regulacje prawne?

Cross-trade – co to?

Zrozumienie istoty przewozów cross-trade nie nastręcza większych trudności, ponieważ pod pojęciem tym skrywają się przewozy towarów pomiędzy dwoma krajami, w których dokonujący ich przewoźnik nie ma swojej siedziby. Transport cross-trade bywa dlatego określany również jako „duży kabotaż” lub „przerzut”.

Przykładem przewozów cross-trade będzie m.in. transport ładunku przez polskiego przewoźnika mającego siedzibę w Polsce pomiędzy Niemcami a Francją. W praktyce ten rodzaj transportu międzynarodowego występuje z reguły w połączeniu z innymi rodzajami przewozów, w szczególności przewozami bilateralnymi. Taka sytuacja będzie mieć miejsce, gdy na przykład kierowca z Polski jedzie z ładunkiem do Niemiec (przewóz bilateralny), gdzie następuje rozładunek towaru i załadunek nowego, po czym z Niemiec udaje się on do Francji (przewóz cross-trade). We Francji po rozładunku towaru z Niemiec kierowca dokonuje kolejnego załadunku i wraca do Polski (przewóz bilateralny).

Możliwość wykonywania przewozów cross-trade wynika z otwarcia się krajowych rynków europejskich, zapoczątkowanego układem Schengen i regulowanego przepisami unijnymi. Wśród polskich firm transportowych transport cross-trade był w poprzednich latach jednym z głównych obszarów działalności, pozwalającym przewoźnikom zwiększać swoją konkurencyjność.

Przewozy cross-trade po zmianach wprowadzonych Pakietem Mobilności

Przewozy cross-trade, podobnie jak kabotaż, to dwa rodzaje przewozów międzynarodowych, które podlegają pod nowe przepisy dotyczące delegowania i minimalnego wynagrodzenia, wprowadzone Pakietem Mobilności na początku lutego 2022 r. Z ich stosowania wyłączony jest z kolei tranzyt i transport bilateralny.

W związku z objęciem transportu cross-trade nowymi regulacjami przewozy te wymagają:

⏺dokonania zgłoszenia delegowanego kierowcy w systemie IMI;
⏺wypłacania delegowanemu kierowcy wynagrodzenia zagranicznego, jakie obowiązuje w kraju, w którym wykonywał on swoją pracę, w wysokości odpowiadającej wysokości wynagrodzenia otrzymywanego przez pracowników tego państwa (kierowca z Polski wykonujący przewóz cross-trade na obszarze Niemiec powinien zatem otrzymać za czas pracy w tym kraju wynagrodzenie zgodne z niemieckimi stawkami);

Należy ponadto pamiętać, że zgodnie z treścią art. 21b ustawy o czasie pracy kierowców, obowiązującym od lutego br., kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Przewozy cross-trade nie mogą być już zatem uznawane za podróż służbową, za którą kierowcy przysługują niepodlegające opodatkowaniu diety i ryczałty za noclegi.

Przypominamy, że do takiego kierowcy w zakresie ustalania podstawy wymiaru:
⏺podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się przepisy dotyczące osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
⏺składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców.

Przewozy typu cross-trade a kabotaż

W odróżnieniu od przewozów typu cross-trade kabotaż ogranicza się do transportu ładunków pomiędzy różnymi punktami odbioru znajdującymi się w obrębie tylko jednego państwa, innym jednak niż to, w którym zarejestrowany jest pojazd wykonujący taki przewóz. Kabotażem będzie zatem dostarczenie towarów z m.in. Berlina (Niemcy) do Hanoweru (również Niemcy) przez polskiego przewoźnika. W tym przypadku miejsce załadunku i rozładunku znajdują się w tym samym kraju, natomiast przy przewozach typu cross-trade są to inne państwa (na przykład Niemcy – Francja).

Źródło: Centrum Księgowości Transportowej
Do ulubionych Centrum Księgowości Transportowej

Komentarze (11)

~Ejut
3 lat temu
No, ucz sie MLODY ZAINTERESOWANY wejsciem do zawodu kierowcy.
Pracodawca zaplanuje Ci:
*od poniedzialku zadanie transportowe ladujesz towar z PL, 6 dni przewozu bilateralnego/tranzy towego wylaczonego z delegowania (otrzymasz tylko to co z umowy : 180zl dniowki) POTEM BEZPLATNA NIEDZIELA
* 3 dni cross-trade np. Francja -Niemcy platne 9, 50e/h jazdy Liczymy maksimum godzinowe 27h X 9, 50e
*zadanie transportowe towar do PL, 4 dni przewozu bilateralnego wylaczonego z delegowania (otrzymujesz 180zl dniowki, oraz ostatni dzien po PL diete 38zl i ryczalt 57zl).
Teraz przelicz sobie 6 X 180zl + 27 X 9, 50e (X 4, 80zl/e) + 4 X 180zl + 30zl + 57zl
To Twoja wyplata na dwa tygodnie w przewozie miedzynarodowym ze spaniem w kabinie.
Zastanow sie CZY WARTO,?
~Breaker
3 lat temu
Co ty liczysz?
~Ejut
3 lat temu
breaker,
Liczy sie tylko to, co jest gwarantowane. Wszystko "na gebe" jest tak ulotne jak Kogucik, bylo przed wyjazdem, przyjezdzasz i "ni ma". Odwolania do Pana Boga.
Zaden Sad nic co bylo "na gebe" nie rozpatrzy, wiec te przepisy to raj dla pracodawcy.
~Scania
3 lat temu
Wszystko masz w umowie o pracę ustalone, a nie na gębę czy pod stołem.
Tacy naiwni jak Ejut odeszli do lamusa.
~super
3 lat temu
Ejut podał kwoty brutto, żeby była jasność,
czyli na rękę wyjdzie tak około 200pln za dzień i to przy pomyślnych wiatrach
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels