Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wzywają do reformy sposobu szkolenia kierowców zawodowych

Utworzona: 2022-10-09


Sektor drogowego transportu towarowego i pasażerskiego boryka się z poważnym niedoborem kierowców. Zapytania klientów w drogowym transporcie towarowym i pasażerskim nie mogą już być zatem obsługiwane.

Dwa czołowe stowarzyszenia transportowe, Zrzeszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych (bdo) oraz Federalne Zrzeszenie Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami (BGL) wzywają do szybkich reform w celu zapewnienia podstawowych usług w zakresie przewozów pasażerskich, w tym dojazdów do szkół, na liniach lokalnych i dalekobieżnych.

Jak zwraca uwagę BGL, w niemieckiej branży autobusowej brakuje obecnie ponad 5000 kierowców. Ponieważ liczba młodych kierowców nie wystarcza, aby zastąpić pracowników odchodzących na emeryturę, każdego roku deficyt kadrowy zwiększa się o 10 000. Szacuje się, że do roku 2030 liczba nieobsadzonych stanowisk w branży autobusowej wzrośnie do 76 000.

Federalne Zrzeszenie Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami wylicza, że obecnie w sektorze transportu towarowego brakuje ponad 80 000 kierowców. Co roku na emeryturę przechodzi około 30-35 000 kierowców podczas gdy pracę w zawodzie podejmuje jedynie 15-20 000, co sprawia, że co roku deficyt kierowców w branży logistycznej zwiększa się o około 15 000. W związku z tym pilnie potrzebne jest wsparcie polityczne.

Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania problemu braku kierowców. Trzeba raczej łączyć środki podejmowane na poziomie europejskim i krajowym. Stowarzyszenia bdo i BGL przedstawiły trzy propozycje, które, ich zdaniem, pozwolą szybko i skutecznie usunąć niepotrzebne przeszkody biurokratyczne:
• Włączenie szkolenia kierowców zawodowych do programu szkolenia kierowców (rozwiązanie 2 w 1). Dzięki temu proces szkolenia będzie znacznie krótszy i tańszy – bez obniżenia jakości.
• Możliwość przeprowadzania egzaminów teoretycznych i praktycznych dla kierowców i kierowców zawodowych przez wykwalifikowane szkoły nauki jazdy.
• Możliwość zdawania egzaminu na prawo jazdy w języku obcym, w razie potrzeby z pomocą tłumacza.

Zdaniem obu stowarzyszeń, szczególnie ten pierwszy środek może się okazać skuteczną odpowiedzią na obecny niedobór kierowców zawodowych. Aby to rozwiązanie weszło w życie potrzebne jest zdecydowane działanie ze strony polityków. W przeciwnym razie już w niedalekiej przyszłości w Niemczech nie da się zapewnić odpowiedniego poziomu usług transportowych zarówno w ruchu ciężarowym jak i pasażerskim.

Źródło: BGL
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels