Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Długodystansowiec made in USA

Utworzona: 2022-08-12


Daimler Trucks North America (DTNA) pochwalił się swoim najmłodszym dzieckiem: ciężarówką długodystansową Western Star 57X. W roku, w którym przypada 55. rocznica marki Western Star, zaprezentowano pojazd, który na nowo definiuje, czym powinien być ciągnik autostradowy.

Model 57X jest trzecim i ostatnim pojazdem, który tworzy rodzinę "twardzieli" łącznie z wcześniej wprowadzonymi na rynek ciężarówkami serii 47X i 49X. Powstał z potrzeby zaoferowania właścicielom firm transportowych i kierowcom pojazdu zaawansowanego technologicznie w celu osiagnięcia maksymalnego poziomu wydajności, bezpieczeństwa i komfortu.

Seria 57X zastąpi model 5700XE, którego produkcja została zaprzestana w końcu 2021 roku. To coś, czego nie można nazwać odświeżeniem produktu, ale zupełnie nową propozycją dla firm branży transportowej. Produkcja nowej ciężarówki ma się rozpocząć na początku 2023 roku, a Western Star już przyjmuje na nią zamówienia.

Priorytet

Następca 5700XE, jak zapewnia producent, to najbardziej zaawansowana technologicznie i skoncentrowana na kierowcy, a jednocześnie najbardziej paliwooszczędna ciężarówka, jaką Western Star kiedykolwiek zbudował. Zużycie paliwa jest średnio o 5,8% mniejsze niż u poprzednika.


Było to możliwe m.in. dzięki poprawie aerodynamiki w połączeniu z ulepszeniami układu napędowego. Charakterystyczne ostre krawędzie modelu 5700XE zostały wygładzone w celu nadania samochodowi bardziej opływowych kształtów. Testy w tunelu aerodynamicznym umożliwiły inżynierom wprowadzenie rozwiązań nakierowanych na zmniejszenie oporów powietrza. Żaden szczegół nie uszedł ich uwadze – odpowiednie kształty zyskały m.in. przedni zderzak (z kanałami powietrznymi, które odpowienio kierują strumień powietrza), maska silnika, lusterka zewnętrzne, spojler dachowy (wydłużony), owiewki podwozia (z elastycznymi osłonami zaprojektowanymi w celu wypełnienia luk między kabiną a podwoziem) i owiewki kół napędowych. W celu zmniejszenia oporów toczenia na koła trafiły paliwooszczędne opony Michelin X Line Energy D+.

Kabina

Producent oferuje – do wyboru – cztery kabiny o różnej kubaturze (jedna dzienna i trzy sypialne), przy czym najobszerniejsza Stratosphere ma o 22% więcej przestrzeni wewnętrznej, dzięki dodatkowej wysokości i szerokości, niż dłuższa kabina serii 5700XE. Porównanie ich masy własnej wypada również na korzyść nowego modelu, który jest wyposażany w lekkie, aluminiowe kabiny ze stalowymi wzmocnieniami.

Nowa, jednoczęściowa szyba przednia jest o 28% większa niż dwuczęściowa w modelu 5700XE. W opcji dostępna jest wzmocniona szyba przednia, odporna na pęknięcia i odpryski – to propozycja dla użytkowników, którzy czasem muszą zjechać z autostardy na szutrowe lub wyboiste szlaki. Podłużnice ramy zostały przesunięte, dzięki czemu silnik usytuowany jest niżej, co poprawiło aerodynamikę i widoczność z miejsca kierowcy. Osłona przeciwsłoneczna ze stali nierdzewnej – zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki – jest standardowym elementem wyposażenia, podobnie jak reflektory LED.

Wnętrze

Wnętrze kabiny zostało odpowiednio wygłuszone z zastosowaniem materiałów dźwiękochłonnych w celu zwiększenia komfortu pracy i odpoczynku kierowcy. Wszystko wewnątrz 57X jest nowe, z wyjątkiem środkowej części kierownicy. Na desce rozdzielczej znajdujemy 12-calowy wyświetlacz główny i 10-calowy ekran dotykowy po prawej stronie, które zapewniają dostęp do wszystkich potrzebnych informacji i funkcji rozrywkowych bez odrywania rąk od kierownicy wyposażonej w rozbudowany układ sterowania.


Kierownica ma szeroki zakres regulacji, co daje możliwość precyzyjnego dostosowania do indywidualnych potrzeb kierowcy. Skórzane fotele Laredo można zamówić w wersji wentylowanej i ogrzewanej. Schowki inspirowane tymi z samolotów oferują dużą przestrzeń do przechowywania odzieży i przedmiotów potrzebnych w drodze. Jest tu miejsce na większą niż standardowe lodówkę i kuchenkę mikrofalową. Oświetlenie wnętrza w technice LED jest bezstopniowo regulowane.

Przedział sypialny jest przestronny i wygodny. Można zamówić wersję z dwumiejscową jadalnią i stołem, który można złożyć na płasko, aby rozłożyć szerokie, wygodne łóżko. Tradycyjna wersja z podwójną leżanką ma łatwo rozkładaną, lekką teleskopową drabinkę.

Na desce rozdzielczej po stronie pasażera umieszczono panel z procesorami i bezpiecznikami – z łatwym dostępem z wnętrza kabiny w celu dokonania diagnozy lub wymiany. Wszystkie są w jednym miejscu, co ułatwia serwisowanie. Płaski, obrotowy wspornik telewizora może obsługiwać ekran o przekątnej do 26 cali. Wiele gniazd zasilania urządzeń elektronicznych dopełnia obrazu tego nowoczesnego i urządzonego ze smakiem wnętrza.

Napęd

Nabywca pojazdu może wybrać jeden z trzech silników wysokoprężnych marki Detroit o różnej pojemności, pokrywających różne zakresy mocy maksymalnej: model DD13 Gen 5 o mocy 370-525 KM; DD15 Gen 5 – 425-505 KM; DD16 – 500-600 KM. Jednostki napędowe są łączone ze zautomatyzowaną porzekładnią Detroit DT12 On-Highway lub skrzynią obsługiwaną manulanie AMT.

Bezpieczeństwo

Pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa Detroit Assurance 5.0. składa się m.in. z układu Active Brake Assist 5, który wykorzystuje kamery i radar do wykrywania zagrożeń na drodze i zainicjowania pełnego hamowania, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Adaptacyjny tempomat ACC utrzymuje dystans do poprzedzającego pojazdu i w razie potrzeby może doprowadzić ciężarówkę do całkowitego zatrzymania.


Detroit Assurance 5.0 zawiera również opcjonalnego aktywnego asystenta pasa ruchu (ALA) który pomaga utrzymać samochód na zajmowanym pasie. Gdy wykryje, że prowadzący zdjął ręce z kierownicy, oferuje serię ostrzeżeń, zanim doprowadzi ciężarówkę do całkowitego zatrzymania po minucie jazdy bez użycia rąk. Układ obejmuje asystenta utrzymania pasa ruchu Lane Keep Assist, funkcję automatycznego zatrzymania Auto Stop, funkcję ochrony przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu Lane Departure Protection oraz asystenta skrętu Steer Assist. Ten ostatni zmniejsza zmęczenie kierowcy podczas długiej jazdy autostradowej i znacznie ułatwia manewrowanie na ciasnych placach.

Model 57X debiutuje z systemem Active Side Guard Assist (ASGA), zaprojektowanym w celu złagodzenia problemów z martwym polem widzenia po prawej stronie. Ostrzega o pojawieniu się w tej niewidocznej z miejsca kierowcy strefie pieszych i rowerzystów na obszarach miejskich, a na autostradzie także małych pojazdów. Assurance 5.0 oferuje również rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości i ostrzega kierowcę, gdy jedzie za szybko.

Standard Detroit Connect oferuje natomiast pakiet systemów łączności, które zapewniają wgląd w osiągi pojazdu w czasie rzeczywistym i umożliwiają podejmowanie trafnych decyzji dotyczących serwisowania, co minimalizuje przestoje.



Źródło: Daimler Trucks North America
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels