Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Bezpieczeństwo kierowcy i ciężarówek w przyszłości

Utworzona: 2022-06-05


Od lipca 2024 wszystkie nowe samochody ciężarowe sprzedawane w UE muszą być zgodne ze znowelizowanymi Ogólnymi Przepisami Bezpieczeństwa (GSR), które wprowadzają szereg obowiązkowych zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.

Ogólne Przepisy Bezpieczeństwa zostały znowelizowane w roku 2019 roku w związku z pojawieniem się innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa pojazdów, które mogą pomóc obniżyć ryzyko wypadków spowodowanych błędem ludzkim. Nowelizacja oznacza, że od lipca 2024 r. nowe ciężarówki będą musiały być wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa, które wspierają kierowców.

Celem tych zmian jest dążenie do osiągnięcia celu „Wizji Zero” – tzn. całkowitą eliminację ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na europejskich drogach do roku 2050. Funkcje bezpieczeństwa czynnego w dużej mierze skupiają się na utrzymaniu uwagi i czujności kierowców. Niektóre z nich w jakiejś formie są już obecne w wielu ciężarówkach.

Jakie są ogólne przepisy bezpieczeństwa dotyczące samochodów ciężarowych?

Przepisy wprowadzają wymóg posiadania 11 aktywnych funkcji bezpieczeństwa. Osiem z nich będzie należało do wyposażenia obowiązkowego nowych ciężarówek od lipca 2024 r. Pozostałe trzy pojawią się w latach 2026 i 2029. Chodzi o następujące funkcje:

1. Sygnał zatrzymania awaryjnego: Migające światło hamowania (lub podobne), które sygnalizuje innym użytkownikom drogi za pojazdem, że ciężarówka szybko zwalnia lub gwałtownie hamuje.
2. Informacje o cofaniu: urządzenie takie jak kamera lub czujniki, dające kierowcy podgląd obiektów i osób za ciężarówką.
3. System monitorowania ciśnienia w oponach: system, który informuje kierowcę o utracie ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym.
4. Inteligentne wspomaganie prędkości: system, który aktywnie monitoruje prędkość i ostrzega kierowcę, jeśli przekracza dozwoloną prędkość.
5. System informacji o martwym polu, ostrzegający kierowcę o rowerzystach jadących w sąsiedztwie lub przejeżdżających z przodu.
6. System informacji o ruszaniu, który ostrzega kierowcę o obecności niechronionych uczestników ruchu przed pojazdem tuż przed ruszeniem z miejsca lub w czasie wolnej jazdy.
7. Ułatwienie instalacji blokad alkoholowych: zmiana przepisów wymaga znormalizowanego interfejsu dla blokad alkoholowych (alkomatów) w pojazdach.
8. Wykrywanie senności i uwagi: Systemy bezpieczeństwa oceniające czujność kierowcy, które np. monitorują czas prowadzenia i ostrzegają kierowcę, aby w razie potrzeby zrobił sobie przerwę.
9. Rozpoznawanie i zapobieganie rozpraszaniu uwagi: system, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi, jaką kierowca zwraca na daną sytuację i w razie potrzeby uruchomić sygnał ostrzegawczy. Planowany do wprowadzenia w późniejszej fazie w 2026 roku.
10. Ulepszone bezpośrednie widzenie z pozycji kierowcy: wymogi mające na celu poprawę „bezpośredniego widzenia” (tego, co kierowcy widzą bezpośrednio przez okna pojazdu) i eliminację martwych pól. Nowe standardy mają na celu umożliwienie kierowcom szybszego i łatwiejszego dostrzegania rowerzystów i pieszych. Planowane wprowadzenie w późniejszej fazie w 2029 roku.
11. Rejestrator danych o zdarzeniach (wypadkach), typu „czarna skrzynka”.

Planowane wprowadzenie w późniejszej fazie w 2029 roku. Szacuje się, że do 2038 roku nowe przepisy uchronią przed śmiercią w wypadkach drogowych co najmniej 25 000 osób. Jednym z kluczowych celów GSR jest zmniejszenie liczby wypadków pomiędzy ciężarówkami a niechronionymi użytkownikami dróg. Trzy z proponowanych funkcji dla samochodów ciężarowych – systemy informacji o ruszaniu i martwym polu – oraz nowy standard bezpośredniego widzenia mają właśnie na celu ochronę tej grupy osób.

Standardy widzenia bezpośredniego (pkt 10), które będą stopniowo wprowadzane od roku 2025, zawierają szczegółowe wymagania mające na celu poprawę widoczności kierowcy z kabiny. Wykazano, że lepsze bezpośrednie widzenie z kabiny zmniejsza liczbę wypadków i czas reakcji kierowcy. Nowy standard bezpośredniego widzenia jest bezpośrednio inspirowany systemem, jaki wprowadzono w Londynie, w ramach którego ciężarówki są oceniane na podstawie zakresu bezpośredniego widzenia z kabiny. W tym wypadku na teren miasta mogą wjeżdżać tylko ciężarówki spełniające ustalone kryteria.

Bezpieczeństwo kierowcy i ciężarówek w przyszłości

GSR jest częścią szerszych wysiłków na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym lepszego przewidywania ryzyka i nowelizacji przepisów dotyczących infrastruktury drogowej, zwłaszcza dla najbardziej narażonych użytkowników dróg – pieszych i rowerzystów.

Podobne przepisy bezpieczeństwa prawdopodobnie zostaną wdrożone w innych krajach w nadchodzących latach. Poza UE, do wprowadzenia nowych przepisów bezpieczeństwa są już gotowe Norwegia, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania i Izrael.

Źródło: Volvo
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels