Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Paraliż komunikacyjny w Dover

Utworzona: 2022-04-13


W związku z rosnącym obciążeniem branży transportowej brytyjski Departament Transportu wprowadził tymczasowe złagodzenie egzekwowania unijnych przepisów regulujących czas pracy kierowców na terenie Anglii, Szkocji i Walii.

Ze względu na ciągłe zakłócenia w porcie Dover spowodowane zmniejszoną liczbą promów, awarią systemu komputerowego po Brexicie i zwiększonym ruchem pasażerskim przed Świętami Wielkanocnymi, kierowcy samochodów ciężarowych od kilku dni tkwią w wielokilometrowych korkach. By rozwiązać problem i usprawnić ruch ciężarowy w kierunku portu w Dover wprowadzono operację Brock. Zamknięto autostradę M20 w hrabstwie Kent w kierunku wybrzeża między węzłami J8 (Maidstone) a J11 (Westenhanger). Lokalne media informowały na początku tygodnia, że zatory ciężarówek na M20 zostały rozładowane w weekend. Więcej informacji. Jak pokazują obrazy z kamer zainstalowanych na trasie M20 (13.04.2022r.), problem kierowców stojących w korkach nie został rozwiązany.


Jak podaje brytyjski rząd, powodem wprowadzenia tymczasowego złagodzenia przepisów są wyjątkowe okoliczności wynikające z odwołania niektórych kursów promowych. Powoduje to zatory w portach i wokół nich, co ma wpływ na drogowy transport towarów i pasażerów.

Czas obowiązywania

Tymczasowe odstępstwo obowiązuje od godziny 0:01 w dniu 9 kwietnia i potrwa do godziny 23:59 w dniu 8 maja 2022 r. Bieżąca sytuacja jest ciągle monitorowana, a Departament zastrzega sobie prawo do wycofania lub zmiany zasad odstępstwa w przypadku zmiany sytuacji.

Odstępstwo może być wykorzystane jeśli zajdzie taka potrzeba przez każdego kierowcę, który prowadzi pojazd ciężarowy zgodnie z zachowanymi po brexicie unijnymi przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców i przewozi towary lub pasażerów. Złagodzenie nie jest ograniczone do określonych sektorów czy typów przewozów.

To złagodzenie nie ma zastosowania do kierowców objętych przepisami regulującymi czas pracy kierowców krajowych w Wielkiej Brytanii, czyli tych, którzy nie podlegają kontrolom tachografu.

Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców są ważnym środkiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, a wszelkie odstępstwa od przepisów należy wykorzystywać jedynie w ostateczności, gdy zawiodły inne środki złagodzenia sytuacji. Dlatego z tymczasowych wyjątków od przepisów dotyczących czasu pracy kierowców mogą korzystać wyłącznie kierowcy i przewoźnicy.

Rozważając, czy konieczne jest skorzystanie ze złagodzenia, DfT bierze pod uwagę następujące 3 warunki, które muszą być spełnione (każdy przewoźnik zamierzający skorzystać ze złagodzenia musi rozważyć, czy warunki są spełnione):
1. Dowody potwierdzające negatywne skutki dla szerszej społeczności
Należy przedstawić dowód na to, że istnieje poważne ryzyko zagrożenia dobrostanu ludzi i/lub zwierząt lub załamania się konkretnego łańcucha dostaw, które będzie miało poważny wpływ na podstawowe usługi publiczne. Przewoźnicy muszą uzyskać przekonujące potwierdzenie od swoich klientów, że takie ryzyko istnieje i że jest mało prawdopodobne, aby klient był w stanie zapobiec wystąpieniu ryzyka w inny sposób.

W przypadku transportu żywności, paliw i leków, chodzi o uniknięcie ryzyka dotkliwych niedoborów w punktach sprzedaży detalicznej, które byłyby ewidentne dla konsumentów.

W odniesieniu do tych sektorów i podstawowych usług publicznych, szkodliwymi czynnikami mogą być straty produkcji, które prowadziłyby do niedoborów.

Niedobory w punktach sprzedaży detalicznej nie są jednak usprawiedliwieniem w przypadku wielu innych rodzajów towarów, takich jak artykuły budowlane, odzież czy też artykuły spożywcze i napoje na wynos.

2. Dowody na to, że skorzystanie z odstępstwa od przepisów doprowadziłoby do znacznej poprawy sytuacji
Obejmuje to dowody na to, że nie uda się zapobiec wystąpieniu ryzyka bez skorzystania z odstępstwa.

3. Bezpieczeństwo kierowcy nie może być zagrożone
Przewoźnicy i kierowcy pracujący na własny rachunek muszą ocenić ryzyko związane ze stosowaniem odstępstwa i wdrożyć odpowiednie środki kontroli i/lub środki łagodzące, tak aby bezpieczeństwo kierowcy, innych użytkowników dróg oraz osób zaangażowanych w załadunek i rozładunek nie było zagrożone.

Zarządzający transportem powinni upewnić się, że przeprowadzono ocenę ryzyka i wdrożono odpowiednie środki kontrolne. Powinni również nadal monitorować sytuację przez cały czas korzystania z odstępstwa.

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę ryzyko zmęczenia i wpływ odstępstwa na sposób realizacji pracy zmianowej. Na przykład, jeśli zastosowano złagodzenie dotyczące dziennego czasu prowadzenia pojazdu, nie powinno się po nim stosować skróconego dziennego okresu odpoczynku. Takie odstępstwo należy stosować tylko w kontekście stabilnych czasów rozpoczęcia pracy zmianowej.

Należy pamiętać, że tymczasowe odstępstwo zostało wprowadzone przede wszystkim w celu zwiększenia niezawodności i odporności harmonogramów pracy i nie powinno być wykorzystywane do planowania dodatkowych dostaw. Istotne jest również, aby korzystanie z odstępstwa było rzeczywiście uzgodnione z zaangażowanymi kierowcami.

Kierowców nadal obowiązują przepisy dotyczące transportu drogowego (czasu pracy) z 2005 r., które ograniczają dopuszczalny czas pracy (włącznie z prowadzeniem pojazdu), jaki kierowca może wykonywać w danym tygodniu do maksymalnie 60 godzin, przy średniej 48 godzin na tydzień, wyliczonej okresie minionych 17-26 tygodni.

Jeśli ktokolwiek ma podejrzenia, że kierowca lub przewoźnik łamie przepisy godzin dotyczące czasu kierowców (w tym warunki tymczasowego odstępstwa) powinien to zgłosić do Agencji ds. Standardów Kierowców i Pojazdów (DVSA).

Szczegóły odstępstwa

❗❗ Zachowane przepisy dotyczące czasu pracy kierowców w UE mogą być tymczasowo złagodzone w następujący sposób:
(a) dzienny czas prowadzenia pojazdu można wydłużyć z 9 do 11 godzin
(b) dzienny czas odpoczynku można wydłużyć z 11 do 9 godzin, wraz ze złagodzeniem dotyczącym podróży promem / pociągiem, aby umożliwić jego wykorzystania w przypadku korzystania ze skróconego dziennego odpoczynku wynoszącego 9 godzin (zamiast zwykłego okresu 11 godzin)
(c) tygodniowy (56 godzin) i dwutygodniowy maksymalny czas jazdy (90 godzin) może być wydłużony do odpowiednio 60 i 96 godzin.
(d) wymóg rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po sześciu 24-godzinnych okresach, może być odroczony o jeden dodatkowy okres 24-godzinny, jednak w ciągu dwóch tygodni nadal wymagane będą 2 regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub regularny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku.

Kierowcy nie mogą jednocześnie korzystać ze zwolnienia wymienionego w punktach „a” i „d ”, aby mieli zapewniony odpowiedni okres wypoczynku.

Wszystkie pozostałe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców pozostają w mocy bez zmian, w tym wymóg odbycia co najmniej 45-minutowej przerwy po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu.

Korzystanie ze złagodzonych przepisów

Praktyczne wdrożenie tymczasowo złagodzonych przepisów powinno odbywać się w drodze porozumienia między pracodawcami a pracownikami i/lub przedstawicielami kierowców.

Przewoźnicy muszą powiadomić brytyjski Departament Transportu o zamiarze skorzystania z tego złagodzenia, wypełniając formularz wstępnego powiadomienia i wysyłając kopię e-mailem na adres RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk

Wypełnione powiadomienie uzupełniające z podaniem formy, w jakiej złagodzone przepisy będą wykorzystane należy wysłać e-mailem na adres RSSSFOLRCOVID19@dft.gov.uk tydzień po zakończeniu okresu obowiązywania złagodzonych przepisów, najpóźniej do 15 maja.

Formularzy zgłoszeniowych nie muszą wypełniać:
• przewoźnicy korzystający z zwolnienia tylko w trakcie podróży międzynarodowych przez Kent
• przewoźnicy mający siedzibę poza Wielką Brytanią.

Podróżując zgodnie z unijnymi przepisami regulującymi czas pracy, kierowcy mają obowiązek odnotować na odwrocie kart tachografów lub wydruków powody, dla których przekraczają normalnie dozwolone limity. Takie adnotacje stosuje się w nagłych wypadkach i są one niezbędne dla skutecznego egzekwowania przepisów.

Źródło: gov.uk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels