Jednocześnie nadal niepokojąca jest niewystarczająca liczba parkingów w Unii Europejskiej, dlatego IRU wzywa do wyznaczenia ambitnych celów w zakresie budowy dodatkowych bezpiecznych i chronionych parkingów.
Po przyjęciu I Pakietu Mobilności, Komisja Europejska wydała rozporządzenie określające minimalny poziom usług, jakie bezpieczne parkingi powinny zapewniać kierowcom zawodowym. Chodzi m.in. o urządzenia sanitarne dostosowane do potrzeb obu płci, możliwość zakupu i konsumpcji żywności i napojów, dostęp do Internetu i zasilania oraz obecność punktów kontaktowych i procedur w sytuacjach awaryjnych. Ponadto zdefiniowane zostały cztery poziomy bezpieczeństwa (platynowy, złoty, srebrny i brązowy), które będą wykorzystywane w celu certyfikacji nowych i istniejących bezpiecznych i chronionych parkingów. Szerzej opisywaliśmy temat w materiale Komisja Europejska przyjęła nowe normy i procedury.
IRU z zadowoleniem przyjmuje ten ważny krok w kierunku poprawy warunków pracy dla kierowców, ponieważ nowe przepisy promują udogodnienia dla kierowców zawodowych podczas obowiązkowych okresów odpoczynku. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego odegrała ważną rolę w procesie opracowywania rozporządzenia, współpracując w Grupie Ekspertów KE ds. bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek. Treść rozporządzenia opiera się na wynikach uzyskanych w ramach finansowanego przez UE badania przeprowadzonego w 2019 r. na temat bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych dla ciężarówek, w którym istotny udział wzięła IRU.
Pomimo nowo przyjętych przepisów brak bezpiecznych i chronionych parkingów nadal stanowi poważny problem dla sektora transportu drogowego. Obecnie w UE dostępnych jest zaledwie 300 000 miejsc parkingowych, co oznacza niedobór 100 000 miejsc. Według badania z 2019 r. tylko około 7 000, czyli mniej niż 3% istniejących miejsc parkingowych w UE znajduje się na obszarach certyfikowanych jako bezpieczne. Chociaż liczba bezpiecznych i chronionych parkingów nieznacznie wzrosła od 2019 r., IRU nadal wzywa decydentów do zapewnienia dodatkowego wsparcia w celu poprawy warunków w sektorze, opowiadając się za środkami z budżetu UE na budowę nowych i modernizację istniejących bezpiecznych i chronionych parkingów.
Źródło: IRU
Utworzona: 2022-04-16