Każdy transport towarów z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii musi być teraz zarejestrowany w systemie obsługi ruchu samochodów ciężarowych (GVMS), w wyniku czego generowany jest odpowiedni numer referencyjny ruchu towarów (GMR).
Bez ważnego numeru GMR ciężarówki nie mogą wjechać na prom lub pociąg kursujący między UE a Wielką Brytanią. Ta poważna zmiana dotyczy nie tylko handlowców brytyjskich, ale także przewoźników z UE i spoza niej. W praktyce oznacza to, że przewoźnicy muszą uzyskać numer odprawy importowej w Zjednoczonym Królestwie i wprowadzić go do systemu GVMS, zanim towary będą mogły opuścić UE.
Jak zaznacza IRU, te nowe zasady i procedury już w tym miesiącu spowodowały opóźnienia w ruchu ciężarówek i zamieszanie wśród kierowców i pracowników transportu na przejściach przez kanał La Manche. Jednak system TIR, jedyny na świecie globalny system tranzytowy, pomaga firmom transportowym opanować złożoności przepisów administracyjnych i ułatwia przekraczanie granic do i ze Zjednoczonego Królestwa.
W systemie GVMS można łatwo z wyprzedzeniem zadeklarować numer karnetu TIR w, aby zapewnić sobie sprawną realizację procedur granicznych oraz terminowy odbiór i dostawę towarów w Wielkiej Brytanii, nawet jeśli ciężarówka przewozi wiele przesyłek.
Białoruska firma MotorLand-Transit z powodzeniem stosuje procedury TIR dla towarów przewożonych do Zjednoczonego Królestwa i już w tym miesiącu zadeklarowała kilka transportów TIR w systemie GVMS. Firma potwierdziła, że proces rejestracji był łatwy i że do uzyskania numeru GMR potrzebny jest tylko numer karnetu TIR. Przekroczenie granicy przebiega już potem sprawnie i bezproblemowo.
Także rumuński operator transportowy VIOMARGROUP stwierdził, że system GVMS jest łatwy w użyciu. Dane TIR wprowadził pośrednik, który szybko otrzymał numer GMR, aby kierowca mógł bez problemu wjechać na prom.
Źródło: IRU
Utworzona: 2022-01-25