Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niezmiennie, od 40 lat uczą kierowców zawodowych bezpiecznej jazdy

Utworzona: 2021-10-16


Co roku w programie szkoleń MAN ProfiDrive z wykorzystaniem najnowszych samochodów ciężarowych, autobusów/autokarów i furgonetek producenta uczestniczy około 7000 klientów.

Na przestrzeni dziesięcioleci technologie stosowane w pojazdach, podobnie jak warunki pracy kierowcy, stały się coraz bardziej złożone, co pociąga za sobą konieczność ciągłego rozwoju programu szkoleń prowadzonych przez ekspertów MAN. E-mobilność to ważny nowy temat w programie nauczania, a coraz większego znaczenia nabiera też jazda zautomatyzowana.

Romantyczny obraz długodystansowego kierowcy ciężarówki z lat 80. należy już do przeszłości. W dzisiejszych czasach kierowcy ciężarówek i autobusów/autokarów pracują pod bardzo dużą presją, aby dostarczyć ładunek lub dotrzeć do celu na czas. W swoich podróżach zmagają się z dużym natężeniem ruchu i ciągłą presją czasu. Pojazdy, którymi muszą kierować, stały się znacznie bardziej wymagające w obsłudze w związku z pojawieniem się nowych funkcji cyfrowych. Nasi trenerzy pomagają kierowcom dotrzeć do celu w sposób bezpieczny, ekonomiczny i przyjazny dla środowiska, nawet w trudnych warunkach mówi Tobias Müller, szef programu MAN ProfiDrive.



Program MAN ProfiDrive został uruchomiony w 1981 roku z udziałem dwóch trenerów. Wtedy nosił nazwę „MAN-Fahr- und Spar-Training” (szkolenie dotyczące sposobu prowadzenia i jazdy ekonomicznej). Od początku szkolenia miały pomóc kursantom w opanowaniu bezpiecznego i ekonomicznego stylu jazdy. Obecnie w ramach programu MAN ProfiDrive na całym świecie pracuje około 140 certyfikowanych trenerów. Szkolenie jest przeznaczone dla kierowców, menedżerów flot i właścicieli firm z branży transportowej i pasażerskiej.

W okresie eksploatacji samochodów ciężarowych i autobusów wynagrodzenia kierowców i paliwo stanowią większość ogólnych kosztów. Dlatego warto inwestować w nieustanny rozwój zawodowy swoich pracowników, dbać o styl jazdy oszczędzający paliwo i pojazd. Kierowcy muszą zostać gruntownie przeszkoleni w zakresie maksymalnego wykorzystania zalet technologicznych oferowanych przez najnowocześniejsze pojazdy użytkowe wyjaśnia Tobias Müller z programu MAN ProfiDrive.
Szkolenia pomagają uczestnikom osiągnąć średnie oszczędności paliwa na poziomie około 10%.



W przeszłości kursy koncentrowały się głównie na zmianie biegów i jeździe we właściwym zakresie obrotów silnika. W nowej generacji pojazdów MAN oraz w najnowocześniejszych autobusach miejskich i autokarach rola kierowcy staje się coraz bardziej podobna do roli pilota w samolocie. Muszą monitorować najnowocześniejsze systemy wspomagania, takie jak MAN CruiseAssist, MAN EfficientCruise i MAN EfficientRoll. Muszą rozumieć te systemy i być w stanie w każdej chwili zainterweniować mówi Andreas Griem, który jest trenerem MAN ProfiDrive od 30 lat i szkoli kierowców oraz trenerów we wszystkich zastosowaniach pojazdów użytkowych na całym świecie.

Andreas Griem wymienia kilka czynników przyczyniających się do wieloletniego sukcesu programu MAN ProfiDrive: szkolenie jest bardzo praktyczne. Nikt nie zna pojazdów MAN tak dobrze, jak trenerzy MAN ProfiDrive. Omawiają mocne i słabe strony każdego kierowcy, albo w kabinie, albo za pośrednictwem aplikacji Connected CoDriver, korzystając z systemu telematycznego pojazdu.

Mamy duży szacunek dla tego, co robią kierowcy – w swojej pracy pokonują znacznie więcej kilometrów niż my jako trenerzy. Rozmawiamy z nimi jak z równymi sobie mówi Griem.

Zgodnie z niemiecką ustawą regulującą kwalifikacje kierowców zawodowych (BKrFQG), kierowcy autobusów i ciężarówek muszą co pięć lat odbyć 35-godzinny kurs ustawicznego doskonalenia zawodowego, a informacja o jego ukończeniu musi zostać odnotowana w prawie jazdy. Program MAN ProfiDrive spełnia wymagania prawne i obejmuje również zagadnienia takie jak odpowiedzialność korporacyjna, bezpieczeństwo środowiskowe, ustawodawstwo socjalne, przestępczość w transporcie spowodowaną przemytem, szkolenie z zabezpieczania ładunku, szkolenie w sytuacjach awaryjnych, a także szkolenie personelu ratowniczego i ratowniczego. Jeżeli chodzi o specjalne zastosowania na drodze i poza nią program MAN ProfiDrive oferuje specjalne kursy szkoleniowe, m.in. dla przemysłu drzewnego i budowlanego oraz transportu ciężkiego.



„Szkolimy na przyszłość” to obietnica stanowiąca hasło reklamowe programu MAN ProfiDrive. Coraz więcej klientów prosi o szkolenia dotyczące pojazdów elektrycznych. Dzieje się tak, ponieważ transport elektryczny wymaga nie tylko wiedzy na temat bezpiecznego obchodzenia się z technologią wysokiego napięcia, ale także znacząco zmienia rolę kierowcy. W przypadku silników wysokoprężnych można stosować płynny i przewidujący styl jazdy, aby uniknąć hamowania tam, gdzie to możliwe, i oszczędzać paliwo. Jednak w przypadku pojazdów elektrycznych obowiązuje inna zasada. W takim przypadku pedału hamulca używa się tylko w przypadku nagłej konieczności. Zwykle dąży się do tego, aby odzyskać energię za pomocą rekuperacji.

To jeden z kilku przykładów pokazujących zmieniającą rolę kierowcy pojazdów użytkowych – i program MAN ProfiDrive z powodzeniem dostosowuje się do tych zmian już od 40 lat.

Źródło: MAN
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels