W przypadku gdy kierowca wykorzystał kolejno dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, czy dwa odnośne okresy rekompensujące skrócony czas odpoczynku mogą być powiązane oddzielnie z innymi okresami odpoczynku trwającymi co najmniej dziewięć godzin i wykorzystywanymi w ramach międzynarodowego transportu drogowego?
Art. 8 ust. 6b
Wszelkie odstępstwa od zasad ogólnych muszą być interpretowane i stosowane w sposób ścisły, tak aby nie zagrażały celom przedmiotowych przepisów. Jak wskazano w motywie 8 rozporządzenia (UE) 2020/1054 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006, zamiarem prawodawcy jest umożliwienie kierowcom odbywającym długodystansową podróż międzynarodową powrotu do domów na regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz wykorzystania rekompensaty za wszelkie wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
W art. 8 ust. 6b rozporządzenia wyraźnie określono, że regularny tygodniowy okres odpoczynku wykorzystywany po dwóch skróconych tygodniowych okresach odpoczynku poprzedza odpoczynek wykorzystany jako rekompensata za poprzednie dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, a nie jakiekolwiek inne czynności, takie jak prowadzenie pojazdu lub inna praca. W związku z tym obie rekompensaty muszą być wykorzystane jednorazowo i powiązane z obowiązkowym regularnym tygodniowym okresem odpoczynku następującym po dwóch następujących po sobie skróconych tygodniowych okresach odpoczynku.
Przewodnik dla kierowców i przewoźników
Pakiet Mobilności- powrót kierowcy
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie
Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku
Zasada dotycząca przeprawy promowej
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu
Załoga wieloosobowa
Przekraczanie granic
Powrót kierowcy cz.2
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2
Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Utworzona: 2021-10-04