Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pakiet Mobilności- zasada dotycząca przeprawy promowej

Utworzona: 2021-10-04


Część trzecia odpowiedzi na pytania przygotowane przez Komisje Europejską w celu rozwiązania najpilniejszych kwestii związanych z wdrażaniem, podniesionych przez sektor.

Czy kierowca towarzyszący pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem w przypadku podróży trwającej co najmniej 8 godzin i mający do dyspozycji kabinę sypialną, musi wykorzystać pozostałe części regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w odpowiednim miejscu zakwaterowania, czy też może spędzić te części regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe?

Art. 9
Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Należy je wykorzystać w odpowiednim miejscu zakwaterowania, jak określono w rozporządzeniu.

Art. 9 ust. 1 rozporządzenia dotyczy sytuacji, w której kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, i w tym kontekście przewiduje pewne odstępstwa. Odwołując się do art. 8 jako całości, nie zezwala on na odstępstwo od zakazu określonego w art. 8 ust. 8 dotyczącego wykorzystania niektórych rodzajów odpoczynku w pojeździe. Natomiast, jak wynika z warunków przewidzianych w tym przepisie, odstępstwa dozwolone jego na mocy mogą dotyczyć jedynie możliwości „przerywania” niektórych okresów odpoczynku, tj. regularnego dziennego okresu odpoczynku, skróconego tygodniowego okresu odpoczynku lub regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Przewidziano w nim zatem jedynie odstępstwo od przepisu, zgodnie z którym „odpoczynek” oznacza „nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem”. W rezultacie kierowca nie może, przed wejściem na pokład lub po opuszczeniu promu/pociągu, odbyć części swojego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe.

Przewodnik dla kierowców i przewoźników

Pakiet Mobilności- powrót kierowcy

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie

Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu

Załoga wieloosobowa

Przekraczanie granic

Powrót kierowcy cz.2

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2

Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku

Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2

Załoga kilkuosobowa

Tachografy
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels