Czy kierowca towarzyszący pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem w przypadku podróży trwającej co najmniej 8 godzin i mający do dyspozycji kabinę sypialną, musi wykorzystać pozostałe części regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w odpowiednim miejscu zakwaterowania, czy też może spędzić te części regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe?
Art. 9
Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Należy je wykorzystać w odpowiednim miejscu zakwaterowania, jak określono w rozporządzeniu.
Art. 9 ust. 1 rozporządzenia dotyczy sytuacji, w której kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, i w tym kontekście przewiduje pewne odstępstwa. Odwołując się do art. 8 jako całości, nie zezwala on na odstępstwo od zakazu określonego w art. 8 ust. 8 dotyczącego wykorzystania niektórych rodzajów odpoczynku w pojeździe. Natomiast, jak wynika z warunków przewidzianych w tym przepisie, odstępstwa dozwolone jego na mocy mogą dotyczyć jedynie możliwości „przerywania” niektórych okresów odpoczynku, tj. regularnego dziennego okresu odpoczynku, skróconego tygodniowego okresu odpoczynku lub regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Przewidziano w nim zatem jedynie odstępstwo od przepisu, zgodnie z którym „odpoczynek” oznacza „nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem”. W rezultacie kierowca nie może, przed wejściem na pokład lub po opuszczeniu promu/pociągu, odbyć części swojego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe.
Przewodnik dla kierowców i przewoźników
Pakiet Mobilności- powrót kierowcy
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie
Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu
Załoga wieloosobowa
Przekraczanie granic
Powrót kierowcy cz.2
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2
Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Utworzona: 2021-10-04