W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak ważny jest sprawnie działający ruch towarowy. Kierowcy ciężarówek odgrywają w tej dziedzinie rolę kluczową dokładając wszelkich starań, aby towary i produkty dotarły do celu. Dlatego tym ważniejsza jest możliwość zatrzymania się na odpoczynek. Pod warunkiem, że kierowcy będą w stanie znaleźć miejsca parkingowa i nie będą musieli parkować na dziko z powodu przepełnionych parkingów, aby uniknąć złamania przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku. Dzięki naszemu nowemu programowi finansowania chcemy rozwiązać ten dylemat, a jednocześnie wyeliminować źródło zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Dlatego inwestujemy rozbudowę miejsc parkingowych – po raz pierwszy także na postojach dla ciężarówek oraz na obszarach przemysłowych. Tylko wypoczęci kierowcy ciężarówek mogą bezpiecznie kontynuować podróż - powiedział Minister Andreas Scheuer, minister transportu i infrastruktury cyfrowej.Finansowanie obejmuje:
• budowę i rozbudowę parkingów dla samochodów ciężarowych oraz
• przeprojektowanie istniejących powierzchni, które nie były wcześniej wykorzystywane jako miejsca parkingowe dla ciężarówek (np. magazyny firm spedycyjnych, miejsca parkingowe na targach lub tereny firm handlowych).
Parkingi dla ciężarówek powinny:
• funkcjonować przez co najmniej 10 lat,
• zwykle być otwarte przez cały rok co najmniej od 18:00 do 6:00,
• posiadać co najmniej 30 miejsc parkingowych w przypadku nowych obiektów lub rozbudowy istniejących lub 10 miejsc parkingowych w przypadku przebudowy adaptacji istniejących powierzchni do celów parkingowych,
• posiadać odpowiednie zaplecze sanitarne (toaleta, prysznic) oraz
•posiadać system rejestrujący poziom aktualnego wykorzystania miejsc, który będzie w sieci w portalu MDM (Mobilitäts Daten Marktplatz) – centralnej bazie informacji dotyczących sektora transportu.
Za realizację finansowania odpowiada federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG). W ciągu ostatnich dwunastu lat ministerstwo zainwestowało ponad 1,2 mld euro środków z budżetu federalnego w tworzenie nowych parkingów dla ciężarówek. Tylko w latach 2020 i 2021 na budowę miejsc odpoczynku na autostradach federalnych przeznaczono 100 mln euro.W kwietniu 2018 r. na zlecenie BMVI przeprowadzono trzecie ogólnokrajowe badanie sytuacji miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych wzdłuż autostrad.
Z badania wynika, że od 2008 roku liczba miejsc parkingowych dla ciężarówek na autostradach i w pobliżu autostrad znacznie wzrosła:
• 2008: około 53 900 miejsc parkingowych
• 2013: około 60 400 miejsc parkingowych
• 2018: około 70 800 miejsc parkingowych
Razem od 2008 roku: + 31%
W 2018 r. na autostradach dostępnych było około 51 600 miejsc parkingowych dla ciężarówek (zwłaszcza miejscach odpoczynku) oraz około 19 200 miejsc parkingowych w pobliżu autostrad (np. postojach dla ciężarówek).
W związku z dobrym rozwojem gospodarczym w ostatnich latach liczba ciężarówek parkujących w nocy znacznie wzrosła:
• 2008: około 68 100 ciężarówek
• 2013: około 71 300 ciężarówek
• 2018: około 94 100 ciężarówek
Razem od 2008 roku: +38%
Pomimo inwestycji, w roku 2018 r. w całych Niemczech nadal brakowało ok. 23.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek na autostradach federalnych i w ich pobliżu. W latach 2018-2020 na autostradach powstało około 2300 nowych miejsc parkingowych.
Źródło: BMWI