Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

System kamer w całości zastąpi lusterka zewnętrzne

Utworzona: 2021-07-24


Niespełna półtora roku po udanym wprowadzeniu na rynek pojazdów nowej generacji MAN już zapowiada kolejne systemy wspomagania dla modeli TGX, TGS, TGM i TGL, które pojawią się w drugim półroczu 2021. Najciekawszą innowacją jest system kamer, które zastępują lewe i prawe lusterko zewnętrzne i szerokokątne oraz lusterko przednie i rampowe.

System ten będzie można zamawiać od października. Oprócz wymaganych ustawowo pól widzenia, nowy zintegrowany system zapewnia także widoczność dostosowaną odpowiednio do różnych sytuacji podczas jazdy, w szczególności przy skręcaniu, manewrowaniu lub poruszania się po autostradzie.

Nowy system kamer zastępujący lusterka: optymalna widoczność bez lusterek

Projektanci nowego systemu kamer chcieli ułatwić kierowcom szybką i pewną ocenę sytuacji na drodze i w otoczeniu pojazdu, tak by mogli oni jak najlepiej realizować swoje zadania. Dlatego sposób funkcjonowania i koncepcja prezentacji systemu MAN Optiview zostały optymalnie dostosowane do możliwości postrzegania przez człowieka.


System składa się z pięciu kamer. Po każdej stronie pojazdu zainstalowano kamerę wąsko- i szerokokątną, które zastępują zewnętrzne lusterko wsteczne, szerokokątne i krawężnikowe. Systemy optyczne są zintegrowane w składanych ramionach obudowy powyżej ramy drzwi i są automatycznie ogrzewane w zależności od temperatury zewnętrznej. Dzięki temu wyświetlane obrazy są wyraźne nawet podczas mrozu. Kolejna kamera została zainstalowane przy słupku A zamiast lusterka przedniego. Wszystkie kamery są wyposażone w specjalne filtry, aby nawet przy bardzo głęboko padającym oświetleniu lub przy oświetleniu z reflektorów pojazdów jadących z przeciwnej strony zminimalizować oślepianie. Specjalne prowadzenie strumienia powietrza wokół obudowy tych urządzeń zabezpiecza ją przed deszczem i pryskającą wodą, dzięki czemu obrazy przekazywane przez kamerę zawsze mają dobrą jakość nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Obrazy pochodzące z kamer bocznych są prezentowane w kabinie kierowcy w jakości HD na dwóch dużych dodatkowych monitorach zainstalowanych na słupkach A na wysokości osi widzenia kierowcy. Po stronie pasażera zainstalowany jest wyświetlacz o średnicy 15 cali, a po stronie kierowcy mniejszy - o średnicy 12 cali, aby zrównoważyć odległość patrzenia. Jasność i kontrast wyświetlanych obrazów są automatycznie dostosowywane do stopnia oświetlenia otoczenia. W razie potrzeby istnieje możliwość manualnej regulacji jasności, np. podczas jazdy nocą. Odbywa się to przy pomocy modułu obsługi znajdującego się w drzwiach po stronie kierowcy i pasażera - w miejscu, gdzie w przypadku klasycznych lusterek zainstalowane są przyciski do ich regulacji.

System MAN OptiView może generować na podstawie obrazów rejestrowanych przez kamery boczne trzy różne ustawienia ekranu: widok standardowy, zoom i szerokokątny. Zmiana ustawień odbywa się automatycznie w zależności od takich parametrów, jak jazda do przodu lub do tyłu, prędkość oraz kąt kierowania. Kierowca może przy tym uwzględnić swoje indywidualne preferencje lub w każdym momencie przy pomocy zainstalowanego w drzwiach modułu obsługi manualnie wybrać odpowiednie ustawienie widoku.

Widok standardowy aktywuje się zawsze automatycznie w momencie otwarcia drzwi lub włączenia stacyjki. Zakresy widoczności przy ustawieniu widoku standardowego są porównywalne z obrazami standardowych lusterek. Wyświetlana linia pozioma i pionowa dzieli widok ekranu na cztery kwadranty odpowiadające porównywalnym polom widzenia w lusterku zewnętrznym, lusterku szerokokątnym i lusterku krawężnikowym. Zakresy widoczności poszczególnych kamer są cyfrowo łączone w spójny obraz, dzięki czemu kierowca szybko i pewnie może obserwować strefy znajdujące się z boku i z tyłu pojazdu. Przy tak wygenerowanym obrazie nie istnieją martwe pola. Brak tradycyjnych lusterek zwiększa dodatkowo bezpośrednie pole widzenia przez szyby boczne.


Przy widoku zoom kamery boczne dostarczają obraz powiększony. Dlatego kwadrant odpowiadający widokowi z luterka zewnętrznego jest na ekranie wyraźnie większy. Ta wersja obrazu aktywuje się automatycznie od osiągnięcia prędkości 60 km/h, ale można ją wybrać manualnie już od prędkości 50 km/h. Opcja ta pozwala na wczesne zidentyfikowanie pojazdów zbliżających się z dużą prędkością na sąsiednim pasie. Widok zoom jest także pomocny przy manewrowaniu podczas jazdy do tyłu. Na obrazie generowanym przez kamery zainstalowane po stronie kierowcy i pasażera nie występują martwe pola.

Widok szerokokątny jest trzecim możliwym ustawieniem. W tym przypadku na ekranie pojawia się obraz pochodzący wyłącznie z kamery szerokokątnej. Taki widok jest pomocny w szczególności podczas jazdy z małą prędkością w mieście lub w trakcie manewrowania do tyłu. Dlatego kamera szerokokątna generalnie aktywowana jest w momencie włączenia biegu wstecznego, lecz dostępne są dodatkowo dwa inne tryby do wyboru. Jeżeli kierowca zdecyduje się na tryb automatycznej jazdy w mieście, kamera szerokokątna jest automatycznie aktywna do momentu osiągnięcia prędkości 50 km/h. W trybie automatycznej jazdy na zakrętach system samoczynnie włącza widok z kamery szerokokątnej w momencie osiągnięcia określonego kąta między pojazdem a naczepą lub przyczepą, lub w momencie włączenia kierunkowskazu. W ten sposób kierowca może bezpiecznie obserwować całe otoczenie pojazdu, by odpowiednio wcześnie zauważyć znajdujących się w pobliżu rowerzystów i pieszych lub istniejące przeszkody. Niewidoczną strefę bezpośrednio przed pojazdem rejestruje kamera, z której obraz z dużą rozdzielczością przesyłany jest przy prędkości do 10 km/h na ekran systemu medialnego o średnicy 12 cali.


System MAN OptiView oferuje, oprócz różnych opcji widoku, także inne funkcje wspomagające kierowcę. Na obrazach wyświetlanych na ekranach bocznych można umieścić pomocniczo siatkę południków i równoleżników, aby jeszcze bardziej ułatwić kierowcy ocenę odstępów i wymiarów przy wyprzedzaniu lub manewrowaniu. System ten na obu bocznych ekranach wyświetla też sygnały ostrzegawcze wysyłane przez system wspomagania przy skręcaniu, system wspomagania przy zmianie pasa ruchu i system zapobiegający kolizji przy zmianie pasa ruchu. Dodatkową funkcją zwiększającą bezpieczeństwo podczas przerw w pracy jest tryb monitorowania. Dzięki niej zwłaszcza nocą, przy zasłoniętych szybach kierowca może obserwować na bocznych ekranach otoczenie pojazdu w formie obrazu dostarczanego z kamery szerokokątnej oraz na ekranie systemu medialnego w formie obrazu rejestrowanego przez kamerę przednią, aby dostrzec w porę ewentualne podejrzane ruchy wokół pojazdu. Tryb monitorowania można aktywować w pozycji leżącej, korzystając z modułu obsługi znajdującego się przy dolnej leżance. Jeżeli pojazd oprócz systemu OptiView posiada także kamerę jazdy wstecznej, zarejestrowany przez nią obraz jest wyświetlany na ekranie systemu medialnego w formie split-screen. Nowy system kamer zastępujący tradycyjne lusterka jeszcze bardziej usprawnia i tak już doskonałe stanowisko pracy kierowcy w pojazdach MAN nowej generacji.

Źródło: MAN Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels