Autocasco All Risks
Jeśli chodzi o AC dla aut ciężarowych, to są do wyboru dwa podstawowe rodzaje polisy – podobnie zresztą jak przy autach osobowych. AC All Risks to tzw. ubezpieczenie od wszystkich ryzyk. Oznacza to, że każde zdarzenie powodujące szkodę jest objęte polisą, z wyjątkiem tych wymienionych konkretnie w OWU. Jeśli zdarzenie ryzykowne nie jest wymienione jako wyjątek w OWU, to kwalifikuje się do odszkodowania. To bardzo szerokie w swoim zakresie ubezpieczenie. Ponieważ tylko wymienione zdarzenia nie są objęte polisą, to w razie spraw wątpliwych, korzyść jest po stronie klienta. Przy wyborze takiej polisy konieczne jest dokładne zapoznanie się z listą wyjątków w OWU.Autocasco ryzyk nazwanych
To AC działa odwrotnie – polisa obejmuje ryzyka tylko wymienione w umowie. OWU zawiera wszystkie zdarzenia, w razie wystąpienia których, szkoda zostaje pokryta. Może to być: pożar, działanie innych żywiołów, zderzenie, kradzież itd. Jeśli jakieś zdarzenie nie jest wymienione w warunkach polisy, to nie kwalifikuje się do rozpatrzenia pod kątem wypełnienia odszkodowania czy likwidacji szkody. W takim przypadku, tzw. sprawy wątpliwe i nietypowe zdarzenia, które trudno przewidzieć nie są rozstrzygane na korzyść klienta. W tym znaczeniu polisa ryzyk nazwanych (po ang. named perils) ma węższy zakres niż polisa do wszystkich ryzyk. Często też, z tego właśnie powodu, jest tańsza.Udział własny w AC
Udział własny w AC to bardzo ważna kwestia przy ubezpieczaniu aut ciężarowych. Podczas podpisywania polisy klient określa do jakiej kwoty naprawi usterkę samodzielnie. Im większy udział własny w AC, tym większy zakres napraw może być pokryty z kieszeni ubezpieczyciela. Dlaczego to ważne przy ciężarówkach? Te pojazdy często doznają drobnych szkód – urwanie lusterka na parkingu, pęknięte kosze reflektorów, problemy ze spojlerem itd. Auta są mocno eksploatowane, parkowane w różnych miejscach i łatwo ulegają małym szkodom. Jeśli za każdym razem przy tak drobnej usterce, właściciel pojazdu oddawałby go do naprawy z polisy AC, to traciłby mnóstwo czasu. Oględziny, wycena, dostarczenie pojazdu do wskazanego zakładu – szybciej naprawi to pęknięte lusterko własnym sumptem. Nie będzie go to sporo kosztować, a zaoszczędzi mu wielu dni, w czasie których pojazd nie byłby eksploatowany, zatem firma traciłaby środki. Dlatego najlepiej wpisać dość spory własny udział. W zamian można próbować targować z TU cenę AC, czy prosić o rabat.Limity czasowe oględzin W OWU AC może znaleźć się zapis, w jakim czasie konieczne jest wykonanie oględzin pojazdu po wypadku, gdy przekroczy się limit czasowy, trzeba zaakceptować koszty naprawy zaproponowane przez ubezpieczyciel bez możliwości ich podważenia. To ważny zapis dla właścicieli pojazdów, które są eksploatowane za granicą. Jeśli poza Polską dojdzie do szkody, to może być problem, aby wrócić z pojazdem do kraju na oględziny na czas. Warto zatem wymagać od TU by limit czasowy oględzin był odpowiednio długi.
