Organizacja Transport i Logistyka (TLN) z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, określając ją jako „ważny pierwszy krok” po latach starań o poprawę warunków pracy w sektorze transportu drogowego. Braki infrastrukturalne są poważne – Holandia zmaga się z niedoborem około 4 400 miejsc parkingowych dla ciężarówek. W odpowiedzi na ten problem TLN, wspólnie z organizacjami związkowymi CNV i FNV, przedstawiło 22 maja tzw. Plan Poprawy Parkowania, który został przekazany władzom pięciu prowincji oraz osobiście ministrowi Madlenerowi przez przewodniczącą TLN, Elisabeth Post.
Zarówno przedstawiciele władz lokalnych, jak i centralnych uznają brak miejsc postojowych za istotny problem. Największym wyzwaniem okazuje się jednak finansowanie – koszty zakupu gruntów, budowy infrastruktury i zapewnienia podstawowych udogodnień, takich jak toalety, prysznice czy punkty gastronomiczne, mogą sięgać kilku milionów euro dla pojedynczej lokalizacji. Jak podkreśla TLN, bez publicznego wsparcia realizacja nowych inwestycji parkingowych będzie niemożliwa. Dla wielu operatorów koszty budowy i zarządzania parkingiem są zbyt wysokie, by mogli je udźwignąć samodzielnie. Współfinansowanie przez państwo i samorządy jest niezbędne do realizacji bezpiecznych, dobrze wyposażonych i przyszłościowych miejsc postojowych dla transportu ciężkiego.
TLN zapowiada kontynuację działań na rzecz poprawy warunków pracy kierowców i infrastruktury wspierającej transport drogowy. Priorytetem ma być jak najszybsze wdrożenie planów w życie: rozwój parkingów wzdłuż kluczowych tras, zagwarantowanie podstawowych udogodnień dla kierowców oraz pełne wykorzystanie potencjału przestrzeni przy logistycznych węzłach.
Źródło: TLN
Utworzona: 2025-05-30