RO e-Transport jest narzędziem wdrożonym przez rumuńskie Ministerstwo Finansów do śledzenia krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych. Jego głównym celem jest ograniczenie unikania opodatkowania, zmniejszenie luki VAT oraz walka z nielegalnym handlem. System obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. dla towarów uznanych za wysokiego ryzyka podatkowego. Od 1 lipca 2024 r. rozszerzono go na wszystkie międzynarodowe przewozy towarów o masie powyżej 500 kg lub wartości przekraczającej 10 000 RON (ok. 2 000 euro). Firmy transportowe muszą zgłaszać elektronicznie szczegółowe informacje o ładunku, w tym jego wartość, dane nadawcy i odbiorcy, miejsce załadunku i rozładunku oraz informacje o środkach transportu. Pierwotnie sankcje za brak przesyłania danych GPS miały wejść w życie już 1 stycznia 2025 r. Po negocjacjach między Rumuńskim Narodowym Związkiem Przewoźników Drogowych (UNTRR), Federacją Pracodawców Concordia i premierem termin przesunięto na 31 marca 2025 r. a teraz do 31 grudnia 2025r.
UNTRR argumentowała konieczność wstrzymania sankcji poważnymi usterkami technicznymi aplikacji RO e-Transport, które uniemożliwiały przewoźnikom prawidłowe przekazywanie danych o położeniu GPS. Organizacja podkreślała, że obecne funkcjonowanie systemu nie zapewnia warunków umożliwiających pełną zgodność z obowiązującymi przepisami, co narażałoby firmy transportowe na niesłuszne kary. W efekcie rumuńskie władze zdecydowały o czasowym zawieszeniu stosowania kluczowych przepisów rozporządzenia dotyczącego monitorowania transportu drogowego towarów. Przewoźnicy nie będą karani m.in. za brak przekazywania danych lokalizacyjnych, o ile problemy wynikają z funkcjonowania samego systemu.
Tymczasowe zawieszenie sankcji pozwoli przewoźnikom funkcjonować bez ryzyka kar administracyjnych do czasu, aż RO e-Transport osiągnie stabilność techniczną i będzie w pełni operacyjny.
Utworzona: 2025-04-30