Komisja Europejska przyjęła decyzję z zadowoleniem, podkreślając jej znaczenie dla globalnej walki ze zmianami klimatycznymi. Porozumienie, które ma zostać oficjalnie przyjęte w październiku 2025 roku, zakłada wprowadzenie globalnego standardu ograniczania intensywności emisji z paliw żeglugowych, obejmującego cały cykl życia paliwa – od produkcji, przez transport, po zużycie. W ramach regulacji powstanie również wspólny system certyfikacji paliw oraz znormalizowane kryteria środowiskowe. Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie tzw. „ucieczki emisji” do innych sektorów i zapewnienie równych warunków działania na całym świecie.
Kluczowym elementem nowej polityki ma być pierwszy na świecie globalny mechanizm ustalania cen emisji CO2 w sektorze żeglugowym. Od 2028 roku emisje będą częściowo objęte opłatą w wysokości 100 dolarów za tonę CO2. Szacuje się, że roczne wpływy z tego mechanizmu mogą sięgnąć 11–13 mld dolarów. Fundusze te zostaną przeznaczone m.in. na rozwój i wdrażanie paliw o zerowej lub bliskiej zeru emisji – takich jak metanol odnawialny czy amoniak – a także na sprawiedliwą transformację sektora, szczególnie w krajach rozwijających się.
Zgodnie ze strategią IMO z 2023 r., sektor ma zmniejszyć emisje o co najmniej 20% do 2030 r. (z ambicją osiągnięcia 30%) oraz o 70% do 2040 r. (docelowo 80%) względem poziomów z 2008 roku. UE, jako jeden z głównych promotorów porozumienia, zapowiada dalsze zaangażowanie w proces wdrażania postanowień oraz analizę ich zgodności z europejskimi regulacjami morskimi, takimi jak EU ETS czy FuelEU Maritime.
To historyczne porozumienie może zmienić krajobraz światowej żeglugi – również w kontekście rynku transportu intermodalnego i całego łańcucha dostaw. Branża TSL powinna uważnie śledzić rozwój wydarzeń, bo w dłuższej perspektywie nowe regulacje mogą wpłynąć na koszty i strategię transportową wielu firm logistycznych.
Źródło: Komisja Europejska
Utworzona: 2025-04-16