W pierwszej kolejności kontrolowane będą przedsiębiorstwa, w których nie wszyscy kierowcy są zarejestrowani w systemie ubezpieczeń społecznych, które tworzą fikcyjne oddziały w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także te, które zatrudniają kierowców na część etatu, ale faktycznie pracują oni na pełny etat. Kontrole obejmą również przypadki samozatrudnienia, które są fałszywe, oraz spółdzielnie działające w sektorze transportowym, które nie mają rzeczywistych relacji korporacyjnych, a ich celem jest ukrywanie obowiązków nakładanych na firmy transportowe.
Jednym z kluczowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego pozostaje monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców. Zgodnie z wymogami UE, kontrole muszą obejmować przynajmniej 3% dni roboczych w sektorze transportu drogowego w każdym państwie członkowskim. Dodatkowo 30% pojazdów musi być sprawdzone bezpośrednio na drodze.
Kolejnym priorytetem w 2025 roku będzie walka z opóźnieniami w płatnościach w transporcie drogowym. Służby kontrolne zwrócą uwagę na poprawność rozliczeń firm oraz terminowość płatności za usługi transportowe. Sprawdzane będą między innymi faktury, dowody zapłaty oraz dokumenty umowne, w celu zapewnienia, że wszystkie płatności za usługi transportowe odbywają się w ustawowym terminie. Inspekcja skupi się także na kontrolowaniu, czy zapłacona cena obejmuje wszystkie rzeczywiste koszty poniesione przez przewoźników.
Dodatkowo, kontrole obejmą zgodność z przepisami dotyczącymi udziału kierowców w załadunku i rozładunku towarów. W ramach monitorowania efektywnych kosztów transportu, wykorzystywana będzie struktura pozycji kosztów z obserwatorium kosztów transportu drogowego towarów, opracowanego przez Ministerstwo Transportu i Zrównoważonej Mobilności.
Utworzona: 2025-03-27