Biorąc pod uwagę, że państwo członkowskie nie może zapewnić, że decyzje w sprawie zakazów prowadzenia pojazdów zostaną wdrożone przez inne państwa członkowskie, stanowisko Rady opiera się na mechanizmie wzajemnego uznawania praw jazdy na mocy nowej dyrektywy w sprawie praw jazdy, która jest obecnie również przedmiotem negocjacji. Dyrektywa zawiera m.in. uaktualnione przepisy dotyczące odzyskiwania prawa jazdy lub ubiegania się o nowe po jego cofnięciu.
Zakres dyrektywy i procedury
Dyrektywa jasno określa różne rodzaje zakazów prowadzenia pojazdów oraz wprowadza zmiany umożliwiające wszystkim państwom członkowskim jej wdrożenie, nawet jeśli w ich systemie krajowym nie istnieją pewne rodzaje zakazów prowadzenia pojazdów. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne, zakazy prowadzenia pojazdów trwające krócej niż trzy miesiące i w przypadku których pozostały okres obowiązywania jest krótszy niż jeden miesiąc, są wyłączone z zakresu dyrektywy. Z tego samego powodu do niezbędnego minimum ograniczona została liczba informacji, które mają być zawarte w powiadomieniu o zakazie prowadzenia pojazdów przekazywanym przez państwo, w którym dokonano przestępstwa państwu, w którym zostało wydane prawo jazdy.Ponadto wszystkie informacje mają być przekazywane w zabezpieczonym formacie cyfrowym za pośrednictwem unijnej sieci praw jazdy (RESPER), a korzystanie z kodów i ustrukturyzowanych informacji jest uprzywilejowane. Krajowe punkty kontaktowe wyznaczone przez państwa członkowskie na potrzeby dyrektywy otrzymają dostęp do RESPER i zapewnią współpracę z organami właściwymi do wdrażania zakazów prowadzenia pojazdów.
Elastyczność państw członkowskich
Zgodnie ze stanowiskiem Rady, państwo członkowskie, w którym popełniono wykroczenie zachowuje możliwość, zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi i ze skutkami ograniczonymi do jego terytorium, egzekwowania zakazów prowadzenia pojazdów i wszelkich uzupełniających warunków z nich wynikających, dopóki kierowca ich nie spełni. Państwo członkowskie, w którym popełniono wykroczenie może również wydać czasowy zakaz ponownego wydania prawa jazdy, w trakcie którego może nie uznać prawa jazdy, które zostało ponownie wydane w innym państwie członkowskim. Z drugiej strony państwo członkowskie, które wydało prawo jazdy zachowuje możliwość oceny zdolności i kompetencji kierowcy do kierowania pojazdem oraz po dokonaniu tej oceny, podjęcia wszelkich środków uznanych za stosowne zgodnie z prawem krajowym.Klauzula przeglądowa i obowiązki sprawozdawcze
Nowa dyrektywa wprowadza klauzulę przeglądową, aby ocenić możliwość rozszerzenia jej zakresu na inne wykroczenia drogowe lub na zakazy prowadzenia pojazdów wydane w związku z wykroczeniami popełnionymi wielokrotnie przez tego samego kierowcę. Liczba i częstotliwość danych, które państwa członkowskie mają przekazywać KE, zostały zmniejszone, a okres transpozycji został wydłużony do 3 lat.Dalsze kroki
Po przyjęciu mandatu negocjacyjnego Rady (podejście ogólne), prezydencja będzie mogła rozpocząć rozmowy z Parlamentem Europejskim („trilogi”) w celu szybkiego osiągnięcia porozumienia w drugim czytaniu.Propozycja jest częścią „pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego”, przyjętego przez Komisję 1 marca 2023 r., który obejmuje również rewizję dyrektywy w sprawie praw jazdy i rewizję dyrektywy w sprawie transgranicznego egzekwowania przepisów dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego. Oczekuje się, że zrewidowana dyrektywa w sprawie transgranicznego egzekwowania przepisów zostanie przyjęta w nadchodzących tygodniach, podczas gdy trwają negocjacje międzyinstytucjonalne (trilogi) dotyczące zrewidowanej dyrektywy w sprawie praw jazdy.
Źródło: Rada Unii Europejskiej