Kontrole odbyły się w Belgii, Bułgarii, na Cyprze, w Grecji, na Węgrzech, we Włoszech, na Litwie, Łotwie, w Holandii, Rumunii, Słowenii i Słowacji. W akcji wzięło udział 302 funkcjonariuszy organów nadzoru transportu, policji, inspekcji pracy i wielu innych organów krajowych w obecności obserwatorów z 17 państw członkowskich: Austrii, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Niemiec, Grecji, Estonii, Węgier, Włoch, Litwy, Łotwy, Malty, Holandii, Polski, Rumunii i Słowenii.
Tydzień działań ELA w transporcie drogowym w liczbach:
• skontrolowano 690 pojazdów (ciężarówek i autobusów),
• odnotowano 377 naruszeń,
• nałożono mandaty w łącznej kwocie ponad 230 000 euro,
• przeprowadzono 73 kontrole trzeźwości,
• w akcji wzięli udział przedstawiciele 20 różnych państw członkowskich; w tym 96 obserwatorów z innych państw członkowskich i 18 pracowników agencji ELA.
Oprócz naruszeń dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, wykryto szereg wykroczeń jeśli chodzi o korzystanie z tachografu, zdatność techniczną pojazdu, mocowanie ładunku, brak deklaracji delegowania pracowników i innych dokumentów (np. licencji wspólnotowej).
Przykładowe przypadki
🚩 Podczas kontroli na Słowacji zatrzymano kierowcę, który dopuścił się 21 naruszeń przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku w ciągu ostatnich 28 dni.
🚩 Kontrola w belgijskim mieście portowym Zeebrugge wykazała, że 51% kierowców w 168 skontrolowanych ciężarówkach odbywało okres tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu.
🚩 Kontrola na autostradzie na północ od Aten była prowadzona przez dwa zespoły. Jeden z nich skupił się na problemie pracy niezgłoszonej w transporcie krajowym. Aby ustalić faktyczną liczbę nadgodzin inspektorzy sprawdzali dane z tachografu, dzienników kierowców i systemu informatycznego ERGANI zawierającego czas pracy każdego pracownika. Drugi zespół kontrolował ciężarówki w transporcie międzynarodowym, aby ocenić ryzyko istnienia firm krzaków pod kątem na podstawie informacji zbieranych za pomocą kwestionariusza na temat zwyczajowego miejsca pracy, miejsca zamieszkania kierowcy i kierownika firmy, a także na temat centrum operacyjnego, z którego korzysta kierowca.
Europejski Urząd ds. Pracy poinformował, że tygodniowe akcje kontrolne w transporcie drogowym będą kontynuowane w 2025 r., a ich celem będzie wzmocnienie wysiłków na rzecz promowania uczciwych warunków pracy i bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym transnarodowym sektorze gospodarki.
Źródło: ELA
grafika poglądowa
Utworzona: 2024-12-06