Szczególną uwagę poświęcono transportowi lotniczemu, w którym zazwyczaj nie obowiązuje żaden okres przejściowy. Dlatego firmy, które wysyłają towary niebezpieczne drogą lotniczą, muszą dostosować się do przepisów zanim wejdą one w życie 1 stycznia 2025 r. Będzie to miało wpływ na cały łańcuch logistyczny, ponieważ wcześniejsze wdrożenie nowych przepisów może być również konieczne w przypadku innych rodzajów transportu w celu zapewnienia jednolitości podczas transportu towarów niebezpiecznych.
Najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących towarów niebezpiecznych z 2025 r. obejmują:
• Wprowadzenie nowych kodów unijnych – czterocyfrowych numerów do etykietowania towarów niebezpiecznych.• Nowe przepisy dotyczące transportu baterii litowych i sodowych, które stanowią szczególne zagrożenie ze względu na potencjalne ryzyko pożaru. Z tego powodu określono bardziej szczegółowe specyfikacje dotyczące pakowania, etykietowania i dokumentacji.
• Nowe struktury i przepisy dotyczące transportu pojazdów elektrycznych.
Dotyczy to również innych sektorów. Od kilku lat trwają prace nad optymalizacją sposobu łączenia specjalnych wymagań dotyczących utylizacji odpadów z przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych. W przyszłym roku zostaną również wprowadzone odpowiednie zmiany w tym zakresie. Nie wszystkie zmiany doprowadzą do zaostrzenia przepisów; w niektórych przypadkach mogą prowadzić do ich uproszczenia.
Źródło: DEKRA
grafika poglądowa