Nowe przepisy dotyczą wszystkich autotransporterów, które poruszają się po terytorium Niemiec, bez względu na kraj, w którym środki transportu są zarejestrowane. Krótko mówiąc, muszą się do nich dostosować, pod groźbą kar nakładanych przez organy kontrolne, wszyscy przewoźnicy realizujacy transporty po niemieckich drogach. Oznacza to, że autotransportery oraz stosowane w nich elementy zabezpieczające ładunek muszą być sprawdzone, certyfikowane i zgodne z nowymi wytycznymi. Nasi zachodni sąsiedzi zapowiadają, że dołożą starań, aby wytyczne VDI dotyczące transportu pojazdów zostały przeniesione do norm europejskich.
Aby uwzględnić złożoność tematu, zaangażowane zostały wszystkie grupy specjalistów – od producentów pojazdów i sprzętu mocującego po firmy testujące i ubezpieczalnie.
Kiedy sprawdziliśmy stare wytyczne, odkryliśmy, że brakowało parametrów technicznych dotyczących między innymi tarcia pomiędzy elementem podłoża a oponą. Aspekty te są szczególnie ważne, ponieważ kliny pod koła i pasy mocujące są połączone bezpośrednio z elementami zabudowy. Jaki jest sens określania wytrzymałości pasa mocującego, gdy nie wiadomo, jaką siłę może przyjąć element podłoża? Te wartości wytrzymałościowe są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznego połączenia przewożonego pojazdu z autotransporteremAktualizacja dotyczy również kwestii, czy pasy mocujące muszą się cechować określoną nominalną siłą napięcia (STF), aby właściwie docisnąć oponę do elementu podłoża. Znalazło to potwierdzenie w szeroko zakrojonych jazdach testowych pojazdów z zawieszeniem adaptacyjnym (ADS). Dowiodły one, że do bezpiecznego dociśnięcia opony niezbędna jest określona nominalna siła napięcia pasów. Jest to szczególnie istotne, ponieważ współczesne auta elektryczne są znacznie cięższe niż te z napędem konwencjonalnych, co dodatkowo obciąża systemy transportowe.
mówi Hans-Josef Neunfinger, przewodniczący komisji ds. wytycznych VDI.
Nowe wytyczne uwzględniają także fakt, że auta często transportuje się w układzie piętrowym. Powoduje to powstawanie specyficznych sił, które należy wziąć pod uwagę przy zabezpieczaniu ładunków. Części 8.1 i 8.2 standardu VDI 2700 zawierają szczegółowe instrukcje i definiują metody badań w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa podczas transportu pojazdów w układzie piętrowym. Specjaliści podkreślają, że nowe wytyczne nie opierają się wyłącznie na teoretycznych założeniach, ale na szeroko zakrojonych testach drogowych i są wynikiem współpracy wielu specjalistów.
Źródło: VDI
grafika poglądowa