W związku z tym, że coraz więcej miast tworzy strefy czystego powietrza i rośnie sprzedaż internetowa, firmy logistyczne i sprzedawcy detaliczni coraz częściej poszukują wszechstronnych pojazdów bezemisyjnych, aby zaspokoić rosnący popyt na dostawy „ostatniej mili”. Brytyjskie firmy Prodrive Advanced Technology i Astheimer Design postanowiły odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Wykorzystały swoje doświadczenie w projektowaniu i inżynierii, aby stworzyć prototyp kompaktowego auta dostawczego z napędem elektrycznym o nazwie EVOLV. Prototyp powstał zaledwie w 12 miesięcy po tym, jak projekt zyskał wsparcie finansowe Ośrodka Napędów Zaawansowanych (APC). W kolejnej fazie obie firmy założyły nowy podmiot gospodarczy o nazwie ELM Mobility, który zamierza wprowadzić pojazd do produkcji w Wielkiej Brytanii.
Celem przedsięwzięcia było opracowanie bezpiecznego i wydajnego pojazdu czterokołowego kategorii L7e (o masie własnej poniżej 600 kg bez akumulatorów), który może prowadzić osoba posiadająca prawo jazdy kat. B. Mając zaledwie 3240 mm długości, 1450 mm szerokości, 2150 mm wysokości i ważący 850 kg z akumulatorami, EVOLV ma zaskakująco duże możliwości transportowe dzięki dwóm konfigurowalnym przestrzeniom ładunkowym o łącznej pojemności 4 m³. Obie ładownie zajmują aż 60% całkowitej objętości pojazdu, osiągając tym samym najlepszy wynik w swojej klasie. Auto ma w przybliżeniu dwukrotnie większą przestrzeń ładunkową niż inne pojazdy tej kategorii i waży połowę tego, co kompaktowy van o podobnej pojemności ładunkowej. W głównej przestrzeni ładunkowej mieści się np. 1,6-metrowa paleta z 300-kilogramowym ładunkiem - dostęp do niej umożliwiają boczne, samoblokujące się drzwi przesuwne, a wysokość platformy ładunkowej wynosi 300 mm. Dodatkowa przestrzeń ładunkowa, dostępna przez tylne drzwi, pomieści 1,2-metrową europaletę i 200-kilogramowy ładunek. Maluch zostanie wyposażony w opcjonalny składany wózek paletowy o udźwigu do 300 kg.
Ergonomiczna kabina zapewnia wygodne środowisko pracy z intuicyjnym interfejsem umożliwiającym łatwą wymianę kierowcy. Centralnie umieszczony fotel gwarantuje łatwy dostęp z obu stron, a szyba przednia zachodząca na boki zapewnia bardzo dobrą widoczność pieszych i rowerzystów. Auto ma bardzo mały promień skrętu wynoszący 7,8 m. Umieszczone pod szybą reflektory przednie są mniej narażone na uszkodzenia w razie zderzenia czy najechania na przeszkodę, a modułowe panele nadwozia w przypadku uszkodzenia można łatwo wymienić. Dołożono starań, aby EVOLV spełniał normy bezpieczeństwa biernego dla pojazdów kategorii N1 (małe furogonetki) w zakresie zderzeń czołowych, bocznych i dachowania, uderzenia pieszych oraz wymagania dotyczące bezpieczeństwa kierowcy.
Akumulator o pojemności do 20 kWh jest w stanie zapewnić zasięg do 160 km oraz prędkość maksymalną do 80 km/h, czyli osiągi wystarczające dla wymagań dystrybucji miejskiej. Projektanci biorą pod uwagę zastosowanie akumulatorów o większej pojemności w modelach produkcyjnych, co zostanie sprawdzone w kolejnej fazie rozwoju. Założono, że większość użytkowników będzie uzupełniać energię w nocy w przystępnej cenie, a ładowanie od 20-80% pojemności baterii zajmie mniej niż 2 godziny.
EVOLV będzie teraz wykorzystywany w rozmowach z interesariuszami i potencjalnymi klientami z branży TSL, handlu detalicznego i dostaw żywności. W kolejnym etapie ELM Mobility wprowadzi projekt do fazy gotowości produkcyjnej przed certyfikacją. Klienci będą testować pojazdy przedseryjne, a rozpoczęcie produkcji w Wielkiej Brytanii planowane jest na 2028 r. W założeniu, ceny pojazdu mają zaczynać się od ok. 25 tys. funtów.
Źródło: Prodrive Holdings Limited
Utworzona: 2024-09-15