Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nie tylko polscy przewoźnicy są w tragicznej sytuacji. Francuzi biją na alarm

Utworzona: 2024-09-04


Związek Firm Transportowych i Logistycznych Francji TLF wzywa do natychmiastowych działań w celu ochrony małych i średnich francuskich firm transportowych i logistycznych.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez TLF, od ponad półtora roku drogowy transport towarów boryka się z ciągłymi trudnościami. Sytuacja w sektorze pogorszyła się przede wszystkim ze względu na brak popytu, podczas gdy koszty operacyjne w dalszym ciągu gwałtownie rosną. W rezultacie przepływ środków pieniężnych przewoźników stał się napięty, a liczba niewypłacalności w branży jest obecnie historycznie wysoka. W związku z tym, TLF bije na alarm.

Bezprecedensowa fala niepowodzeń: niespotykana od 1990 roku!

Ze względu na brak popytu, sytuacja biznesowa w branży utrzymuje się od 21 miesięcy poniżej długoterminowej średniej. Jednocześnie koszty przewoźników w dalszym ciągu gwałtownie rosną: +5,4% rok do roku w lipcu 2024 r., z wyłączeniem oleju napędowego - według Krajowej Komisji Dróg. Do tego dochodzą regularne kryzysy, które mocno uderzają w sektor: protesty emerytalne, kryzys rolników, niekorzystne warunki atmosferyczne, blokady portów.

Konsekwencje są jednoznaczne: od 1990 roku francuski sektor nie doświadczył tylu upadłości przedsiębiorstw. Według danych Ellisphere/Officiel des Transporteurs, w II kwartale 2024 r. 603 firmy transportowe wszczęły postępowania upadłościowe, co oznacza wzrost o 45% w skali roku i 73% w ciągu dwóch lat. Ta fala upadłości znacznie przekracza poziom związany z odbudową po pandemii COVID-19.

Nic nie wskazuje na szybkie rozwiązanie problemów w sektorze TSL

Wręcz przeciwnie, igrzyska olimpijskie nie miały na tym etapie korzystnego wpływu na branżę: 41% przedsiębiorstw ankietowanych przez TLF Union wskazało nawet na niekorzystny wpływ, a połowa z nich zgłosiła dodatkowe koszty. Na początku roku szkolnego ponad 50% menedżerów wskazuje, że brak popytu ogranicza ich działalność, zgodnie z danymi INSEE.

Kluczowy sektor dla francuskiej gospodarki i poziomu zatrudnienia

Sektor transportu i logistyki ma kluczowe znaczenie dla francuskiej gospodarki. Od jego dobrej kondycji zależy poziom zatrudnienia i transformacja ekologiczna we Francji. Sektor transportu i logistyki zatrudnia ponad 2 miliony osób i reprezentuje 10% francuskiego PKB. Zachowanie konkurencyjności musi być priorytetem przyszłego rządu i następnej kadencji.

Pilne środki w celu obrony francuskiej flagi w transporcie towarowym

W związku z trudną sytuacją małych i średnich francuskich firm transportowych i logistycznych związek TLF wzywa decydentów do podjęcia działań, począwszy od projektu ustawy finansowej. Chodzi o:
🔸 Obniżenie poziomu podatków obciążających francuskie przedsiębiorstwa, aby zbliżyć je do średniej europejskiej, czy to pod względem kosztów pracy, czy podatków paliwowych.
🔸 Usunięcie formuły bonus-malus z tytułu ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, która nie wykazała swojej skuteczności w walce z nadużyciami w zakresie krótkich umów.
🔸 Utrzymanie wsparcia na rzecz ekologizacji flot poprzez dodatkowe mechanizmy amortyzacji, bezpośrednią pomoc na zakup i wynajem pojazdów mniej emisyjnych, a także instalację infrastruktury ładowania.

Jesteśmy zaskoczeni rozbieżnością między polityczną debatą na początku tego sezonu a rzeczywistością naszych firm. Od ponad roku kryzys gospodarczy mocno uderza w naszą branżę. Sytuacja ta zagraża wielu przedsiębiorstwom, szczególnie tym najmniejszym, a co za tym idzie – zatrudnieniu. Związek TLF wzywa do podjęcia działań, których priorytetem będzie obrona konkurencyjności przedsiębiorstw i zatrudnienia powiedział Eric Hémar, prezes TLF.
Źródło: TLF
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels