Coraz więcej mówi się o konieczności redukcji emisji gazów cieplarnianych w branży transportowej. Wasza firma postawiła na paliwo HVO100 – o czym poinformowałeś na swoim profilu w LinkedIn. Wyjaśnij proszę czym dokładnie jest ten rodzaj paliwa i dlaczego zdecydowałeś o jego wyborze?
HVO100 to hydrorafinowany olej roślinny – zaawansowane biopaliwo produkowane z odnawialnych surowców, takich jak oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce. Ten temat od razu mnie zaciekawił. Proces hydrorafinacji polega na przetwarzaniu surowców w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem, co prowadzi do powstania czystego paliwa o wysokiej jakości. Ważne dla branży jest to, że HVO100 można stosować w standardowych silnikach diesla bez modyfikacji. To uproszczenie jest przyjazne środowisku i stanowi kolejną wartość zmiany . Przedsiębiorcy z branży TLS wykazują więcej entuzjazmu, gdy można zmienić paliwo bez zmiany napędu. Pogodzenie ekologii i ekonomii staje się obowiązkiem, który realizujemy dzięki odpowiedzialnym wyborom.Jakie korzyści ekologiczne niesie ze sobą używanie paliwa HVO100?
Ekologia i wyższa wydajność maszyn to główne korzyści. Produkcja tego paliwa opiera się na odnawialnych źródłach, co oznacza, że emisje CO₂ są znacznie niższe w porównaniu do tradycyjnych paliw kopalnych. Przejście na HVO100 pozwala firmie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 90%, co jest niezwykle ważne w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Dodatkowo, HVO100 charakteryzuje się niższą emisją tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych, co przekłada się na poprawę jakości powietrza, zwłaszcza w obszarach miejskich.Podajesz wiele korzyści. Czy możemy zatem uznać to paliwo za innowację? A może ma ono jednak jakieś wady...?
Myślę, że HVO100 można uznać za innowację w technologii paliw alternatywnych używanych w profesjonalnym transporcie. Ufam tutaj naukowcom i inżynierom. Nie zapominajmy, że transport drogowy, zwłaszcza transport towarów ciężkich, jest jednym z głównych źródeł emisji CO₂. Przejście na HVO100 przynosi wiele korzyści, o których tu mówimy. Redukcja emisji CO₂ jest kluczowa dla ograniczenia globalnego ocieplenia. HVO100 może być stosowane w istniejących silnikach diesla bez potrzeby modyfikacji, co czyni przejście na to paliwo prostym i ekonomicznym rozwiązaniem, ale... "Coś za coś" jak to się mówi - biopaliwo, o którym rozmawiamy jest droższe od tradycyjnego.Skoro nawiązałeś do kosztów, co z kosztami konserwacji pojazdów? Są większe, czy mniejsze? Może jeszcze nie widzicie różnicy?
Czystsze spalanie HVO100 redukuje osady i inne zanieczyszczenia w silniku, co przekłada się na jego dłuższą żywotność i niższe koszty konserwacji. To dodatkowy plus, który cenią sobie zarówno zarządcy flot, jak i kierowcy. Zdaje się, że niemal każdy kierowca w Polsce wie, że czyste paliwo = czysty silnik i mniej komplikacji w eksploatacji.Czy omawiane paliwo HVO100 to korzyści głównie dla biznesu. Wspominasz o środowisku i redukcji zanieczyszczeń. Misja na wielu etapach?
Można tak powiedzieć. Mniejsza emisja szkodliwych substancji, takich jak NOx i cząstki stałe, przyczynia się do poprawy jakości powietrza, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne. Stosowanie HVO100 to nie tylko krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu, ale także szansa dla firm na zmniejszenie swojego śladu węglowego i wspieranie odpowiedzialnego biznesu.Widzę, że masz temat bardzo dobrze rozpoznany.
Siła rzeczy. Jeżeli decydujemy się testować coś, co jest droższe, niż dotychczas stosowane paliwa, to musimy je dobrze rozpoznać, gdyż jest to pozycja ważąca w bilansie. Nie ukrywam, że środowiskowe korzyści wynikające z tej decyzji są spójne ze strategią naszej firmy, która zakłada zmniejszanie oddziaływania na środowisko, gdy tylko jest to możliwe.Podsumowując, jak oceniasz przyszłość paliwa HVO100 w branży transportowej, a może wiadomo Ci coś o alternatywnych kierunkach i technologiach?
HVO100 ma przed sobą duży potencjał, sporo firm decyduje się na jego testy i wyniki są pozytywne. Wybierając HVO100, firmy mogą przyczynić się do ochrony środowiska, jednocześnie czerpiąc korzyści z czystszego i wydajniejszego paliwa. Choć HVO100 jest droższe, korzyści przewyższają różnicę w cenie, moim zdaniem. Kolejnym krokiem może być elektryfikacja, choć bariera wejścia w 100% elektryczne "ciężarówki" jest jeszcze wysoka. Transport intermodalny będzie również ważnym elementem przyszłości, o którym słychać w branży z roku na rok znacznie więcej.Rozmawiał Mikołaj Nowak
Iskrzenie Studio Komunikacji