DAF był pierwszym europejskim producentem, który wprowadził na rynek w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe. Od tego czasu marka rozszerza swoją rolę jako partner w zakresie transformacji energetycznej. Liczba pojazdów z elektrycznym układem napędowym stale rośnie, co stanowi postęp w kwestii zerowej emisji spalin. Dealerzy producenta oferują również kompleksową infrastrukturę ładowania i specjalne szkolenia dla kierowców ciężarówek na prąd. W 2023 roku producent otworzył w Eindhoven całkowicie nowy zakład do produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych.
International Truck of the Year
Pojazdy nowej generacji DAF Electric opierają się na modelach XD i XF, a więc konstrukcjach, które wyznaczyły nowe standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu, co potwierdzono przyznając im tytuły International Truck of the Year. Warianty „z wtyczką” wyposażone są w silniki elektryczne o mocy do 350 kW (480 KM), a szeroka gama akumulatorów (od 2 do 5 pakietów) zapewnia możliwość optymalnego doboru konfiguracji, a także zerową emisję spalin na dystansie nawet do 500 kilometrów. Elektryczne pojazdy ciężarowe DAF zasilane są przez akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) o wysokiej gęstości. To technologia bardzo korzystna pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności i liczby cykli ładowania.
Wydajność na drodze
Firma DAF prowadzi szeroko zakrojone testy modeli XD i XF Electric nowej generacji, we współpracy z wiodącymi przewoźnikami, którzy wprowadzają pierwsze egzemplarze na drogi. Ich reakcje są bardzo entuzjastyczne.
DAF XD Electric jest w stanie przejechać niemal 500 kilometrów na pełnych akumulatorach. Po kolejnym ładowaniu moglibyśmy pokonywać tysiąc kilometrów dziennie, co stwarza ciekawe możliwości dla transportu na długich dystansach mówi Gerlof Oegema z firmy Oegema Transport w Dedemsvaart.
Nadal mierzymy się z pewnymi wyzwaniami związanymi z infrastrukturą punktów ładowania w naszej siedzibie, co nie zmienia faktu, że XF Electric spełnia wszystkie nasze oczekiwania. Kierowcy również są pod dużym wrażeniem elastyczności tego pojazdu, ciszy i komfortu, jakie zapewnia kabina, oraz łatwości prowadzenia. Podczas ruszania od razu mamy do dyspozycji wysoką wartość momentu obrotowego ocenia Ewout van Wijk, dyrektor generalny E. van Wijk Logistics w Giessen.
Firma Cornelissen Transport w Nijmegen otrzymała już pojazdy DAF XD i XF Electric, które wykorzystuje głównie do dostaw do supermarketów.
Te samochody doskonale odpowiadają naszym ambicjom przejścia na transport o zerowej emisji spalin. Koncepcja stojąca za tymi modelami DAF jest idealna dla obszarów miejskich. Duża przednia szyba, nisko umieszczone krawędzie dolne szyb, dodatkowe okno krawężnikowe po stronie pasażera, kamery cyfrowe zapewniające doskonałą bezpośrednią widoczność oraz elektryczny układ napędowy stanowią dla nas idealne połączenie mówi Peter Leegstraten, kierownik ds. zakupów i innowacji.
Źródło: DAF Trucks Polska