Jednym z założeń ogólnej koncepcji, której twórcą był brytyjski inżynier Roy Lun, było osiągnięcie jak najlepszych właściwości aerodynamicznych. Kabina o wysokości prawie 4 m powstała z uwzględnieniem wyników testów w tunelu aerodynamicznym. Ponieważ wejście do kabiny znajdowało się wysoko, dostęp do wnętrza wymagał wspięcia się po drabince wysuwającej się automatycznie. Stanowisko kierowcy zapewniało panoramiczny widok do przodu i w dół. Do dyspozycji kierowcy było wiele udogodnień, w tym stół z lodówką, kuchenka elektryczna, ekspres do kawy oraz mała łazienka pozwalająca ograniczyć postoje po drodze. Miejsce dla drugiego kierowcy lub pasażera było wyposażone w odchylany fotel, stolik i mały telewizor, aby zapewnić możliwość odpoczynku i rozrywki podczas przerwy.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem
Opracowana przez inżynierów Forda turbina powietrzna była w stanie wygenerować moc do 600 KM i moment obrotowy wynoszący 1300 Nm. Takie osiągi były w owym czasie niespotykane w segmencie pojazdów ciężarowych. Dzięki temu trójczłonowy zestaw "Big Red" o dmc ok. 80 ton, mierzący ok. 30 m długości, mógł się poruszać z maksymalną prędkością 112 km/h. Silnik był połączony z 5-biegową automatyczną przekładnią. Zbiornik paliwa o pojemności 1060 litrów zapewniał zasięg do 1000 km.
Amerykański konkurent, firma General Motors również pracowała nad podobnymi projektami. Jednym z nich był prototyp ciężarówki pod nazwą "Bison", charakteryzujący się znacznie mniejszą masą niż "Big Red" i bardziej aerodynamicznym nadwoziem. Pojazd był wyposażony w dwie turbiny powietrzne - jedną o mocy wynoszącej tylko 280 KM oraz drugą o mocy 720 KM, która włączała się w określonych sytuacjach, zapewniając łączny moment obrotowy o wartości 1185 Nm. Pomimo wyjątkowych cech i futurystycznej stylistyki, prace nad pojazdem zostały szybko zaniechane.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem
Zaledwie 2 lata później, podczas Światowych Targów w Nowym Jorku, General Motors zaprezentował Chevroleta "Titan 3" z turbodoładowaniem, który był w pewnym sensie następcą "Bisona". Miał bardziej konwencjonalną konstrukcję, ale wyróżniał się aerodynamicznym nadwoziem, dużymi przednimi wlotami powietrza oraz panoramiczną przednią szybą. Wyposażony w turbinę o mocy 280 KM Titan 3 ważył tylko 35 ton, dzięki czemu zapewniał lepszą wydajność transportową w porównaniu z odpowiednikami z silnikiem Diesla. W roku 1968 zarząd GM podjął jednak decyzję o rezygnacji z rozwijania projektu, co wynikało ze zbyt wysokich kosztów produkcji w przeliczeniu na jednostkę pomimo podobnych osiągów i zużycia paliwa jak odpowiedniki z silnikiem Diesla.
Ford kontynuował swój projekt podczas udanej trasy pokazowej po Stanach Zjednoczonych, jednak w 1970 innowacyjnym aspiracjom firmy położyły kres nowo zatwierdzone krajowe przepisy dotyczące ochrony środowiska. W ich świetle turbina była rozwiązaniem problematycznym, ponieważ emitowała znaczną ilość dwutlenku azotu, szczególnie przy niskich prędkościach. Oryginalny egzemplarz ciągnika "Big Red" przetrwał jednak do dziś, chociaż jego obecny właściciel chce pozostać anonimowy. Wiadomo, że ciężarówka znajduje się w rejonie Long Beach w Kalifornii. Jej oryginalny silnik, już od chwili premiery mający problemy z niezawodnością, został wymieniony na inny o mocy 530 KM.
Źródło: YouTube
Fot.: screeny YouTube