Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Możliwe pożary silników ciężarówek i autobusów - MAN pilnie wzywa do serwisu

Utworzona: 2024-07-02


Konieczność wizyty w specjalistycznym warsztacie producenta dotyczy pojazdów z silnikami Euro 6c typu D2676LF51-53 lub D2676LOH35-37. Wymóg nie dotyczy wariantów silników spełniających późniejsze normy emisji Euro 6d i Euro 6e.

28 czerwca 2024 roku MAN Truck & Bus na swojej stronie korporacyjnej poinformował, że w bardzo rzadkich przypadkach i w niesprzyjających okolicznościach niektóre silniki wyprodukowane pomiędzy listopadem 2016 roku a sierpniem 2019 roku mogą ulec uszkodzeniu, a następnie pożarowi. W wymienionych typach pojazdów, ze względu na nowe wymogi regulacyjne, zastosowano łożyska bezołowiowe. Do uszkodzeń dochodzi zwłaszcza w przypadku nadmiernego starzenia się i zanieczyszczenia oleju silnikowego, czego skutkiem są uszkodzone elementy filtra oleju – na przykład na skutek nieprzestrzegania terminów przeglądów technicznych lub nieprawidłowo wykonanych prac konserwacyjnych. Inne znane przyczyny takich uszkodzeń to specjalne warunki eksploatacji, a w szczególności przekroczenie technicznie zalecanej prędkości, przedostawanie się cieczy chłodzącej do oleju silnikowego, tuning silnika, stosowanie niezatwierdzonych olejów silnikowych i ich mieszanie oraz korzystanie z części zamiennych, takich jak filtry oleju silnikowego, filtry powietrza i oleju napędowego, które nie odpowiadają specyfikacjom producenta.

Jak tłumaczy producent, wymagane prawnie łożyska bezołowiowe z wymienionych roczników są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia i starzenie się oleju. Jeżeli terminy przeglądów i zaplanowane czynności serwisowe nie będą przestrzegane, pierwsze przypadki uszkodzeń mogą wystąpić w pojazdach o przebiegu od 400 000 do 500 000 km. Jeśli wszystkie zaplanowane przeglądy i wymiany oleju są realizowane terminowo, nie dochodzi do zauważalnego narastania uszkodzeń silnika, który charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem wytrzymałości (dotyczy to wszystkich serii jednostek napędowych) nawet przy przebiegu znacznie przekraczającym milion km. Przestrzeganie zalecanych okresów międzyobsługowych ma zatem ogromne znaczenie dla niezawodności i bezpieczeństwa pojazdów. Od końca 2022 roku MAN kilkakrotnie informował właścicieli pojazdów, których to dotyczy, prosząc o wizytę w warsztacie, aby zapobiec uszkodzeniom i zwiększyć wytrzymałość silników.

Zgodnie z informacjami przekazanymi klientom, w autoryzowanych serwisach MAN wykonano łącznie ponad 60 000 pomiarów, co stanowi około 50% pojazdów, w których może wystąpić ten problem. W przypadku pozostałych pojazdów warsztaty zostały poinformowane i szczegółowo poinstruowane na temat znaczenia jakości oleju. Ponadto wdrożono odpowiednie środki techniczne, takie jak profilaktyczna wymiana pokrywy filtra oleju, która mogła zostać uszkodzona przez przestarzały olej. Tam, gdzie jest to wymagane, ze względu na specyficzne zastosowania pojazdów, w ramach bezpośredniej komunikacji z klientami podjęto kroki, aby dostosować częstotliwość wymiany oleju do konkretnego zastosowania.

Po europejskich drogach porusza się około 880 000 pojazdów marki MAN, w tym ok. 120 000 ciężarówek i ponad 5000 autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2019, które są wyposażone we wspomniane typy silników. W ostatnich latach przeprowadzono już działania profilaktyczne w wielu pojazdach. Według ustaleń firmy, od chwili wprowadzenia wymienionych silników na rynek doszło do 170 pożarów, które – oprócz innych możliwych przyczyn – można przypisać opisanym wyżej uszkodzeniom silnika. W tym roku miało miejsce 18 przypadków, których przyczyną najprawdopodobniej jest opisany wyżej schemat uszkodzeń. Wszystkie pożary spowodowały szkody materialne, ale nie doszło do poważnych obrażeń kierowców. W ramach działań zapobiegawczych MAN ponownie zwraca się do właścicieli pojazdów, którzy w ostatnich latach nie skorzystali jeszcze z oferty serwisowej.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels