Podczas inauguracyjnego przejazdu towary klientów w 44 kontenerach i/lub nadwoziach wymiennych, każde o ładowności 26 ton, wyruszyły z terminalu towarowego w Łodzi, by już po 3 dniach dotrzeć do Barcelony, skąd rozpoczyna się dystrybucja na „ostatniej mili”. Jeszcze tego samego dnia pociąg wraca do Polski z towarami importowanymi z Hiszpanii. Kolejne pociągi również mogą pomieścić 44 jednostki, zastępując tę samą liczbę ciężarówek.
Przewóz towarów koleją wiąże się z 5-krotnie niższą emisją CO2 niż pokonywanie tej samej odległości samochodem oraz 12 razy mniejszą niż w przypadku transportu lotniczego. Połączenie kolejowe umożliwia dostawę do 1000 ton towarów z różnych branż. Trasa kolejowa pomiędzy Łodzią a Barceloną, choć dłuższa od podróży drogowej o prawie 160 km, pozwala zmniejszyć emisji CO2 aż o 79%. Ponadto zużycie energii jest o około 57% niższe.
W pierwszym etapie realizacji projektu rozkład jazdy przewiduje jeden skład tygodniowo wyjeżdżający z Łodzi w każdy wtorek. W drugą stronę pociąg będzie odjeżdżał z Barcelony w piątki. Nowy multimodalny skład stanowi uzupełnienie istniejącej sieci tras multimodalnych GEODIS, która obsługuje prawie 120 pociągów tygodniowo w całej Europie.
Źródło: GEODIS
Utworzona: 2024-07-11