Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Bez wywrotki - nawet wtedy, gdy kangur znienacka wtargnie na drogę

Utworzona: 2024-05-25


National Heavy Vehicle Regulator z Australii zamieścił na swoim profilu na Linkedin filmik dokumentujący pomyślny przebieg testów systemu stabilizacji pojazdu RSC, przeznaczonego dla zestawów transportowych składających się z ciągnika siodłowego i dwóch naczep.

Czterodniowe testy przeprowadzone pod nadzorem National Heavy Vehicle Regulator (NHVR) - australijskiego podmiotu regulacyjnego ds. pojazdów ciężkich (dmc powyżej 4,5 tony) - potwierdziły skuteczność systemu Rollover Stability Control (RSC), opracowanego i przeznaczonego dla popularnych na antypodach pociągów drogowych A-Double, czyli zestawów składających się z ciągnika siodłowego i dwóch pełnowymiarowych naczep połączonych wózkiem Dolly. Należy podkreślić, że kombinacja A-double została poddana manewrom dynamicznym przy dużych prędkościach, zgodnie z rygorystycznymi procedurami testowymi.

Działanie systemu opiera się na inteligentnym sterowaniu hamulcami poszczególnych kół, zarówno obu naczep, jak i znajdującego się pomiędzy nimi wózka Dolly. Dzięki zastosowaniu RSC, wieloosiowy zestaw transportowy jest bardziej odporny na przechyły będące następstwem gwałtownych manewrów na drodze. Dotyczy to zwłaszcza tylnej naczepy, która jest najbardziej narażona na przechyły nadwozia, a w ekstremalnych przypadkach na wywrócenie.

Film przedstawiający zachowanie się ostatniej naczepy przy wyłączonym i aktywnym RSC został umieszczony na portalu National Heavy Vehicle Regulator w serwisie Linkedin. W pierwszym przypadku gwałtowny manewr skrętu powoduje silne przechylenie się drugiej naczepy, które może nawet doprowadzić do wywrócenia się pojazdu. W drugim przypadku, przy włączonym systemie RSC, układ elektroniczny rozpoznaje brak stabilności zestawu drogowego i natychmiast rozpoczyna hamowanie poszczególnych kół. Widać wyraźnie, że tylna naczepa przechyla się w znacznie mniejszym zakresie, nie ma niebezpieczeństwa wywrotki, a po chwili wszystko wraca do normy. Organizator przedsięwzięcia podkreślił, że były to pierwsze na świecie testy skuteczności działania systemu w trójczłonowym zespole pojazdów, a udana próba stanowi przełomowe osiągnięcie w dziedzinie inżynierii i bezpieczeństwa pojazdów ciężkich.


Źródło: Linkedin (National Heavy Vehicle Regulator)
Fot.: screen z filmu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels