Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Szerzej o nowych unijnych przepisach dotyczących praw jazdy

Utworzona: 2023-12-10


Eurodeputowani z Komisji Transportu i Turystyki(TRAN) 22 głosami za przyjęli stanowisko w sprawie nowelizacji unijnych przepisów dotyczących praw jazdy, przy 21 głosach przeciw i 2 wstrzymujących się.

Ostatnio informowaliśmy, że 17-latkowie będą mogli wsiąść za kółko ciężarówek. Poniżej oficjalny komunikat TRAN, który wyjaśnia i precyzuje najnowsze działania mające pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo. Każdego roku na drogach UE ginie ponad 20 000 osób, posłowie chcą mieć pewność, że nowe przepisy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej. Posłowie PE z Komisji Transportu i Turystyki zgodzili się, że prawa jazdy powinny być ważne co najmniej przez 15 lat w przypadku motocykli, samochodów osobowych i ciągników oraz 5 lat w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, z pewnymi wyjątkami. Zaproponowali również wprowadzenie obowiązkowych kontroli stanu zdrowia przy wydawaniu i odnawianiu prawa jazdy.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, niedoświadczeni kierowcy musieliby przejść okres próbny prowadzenie pojazdu trwający co najmniej 2 lata, podczas którego obowiązywałyby pewne ograniczenia, takie jak surowsze kary za niebezpieczną jazdę i dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi czasie wynosząca 0,2 promila.

Aby złagodzić niedobory zawodowych kierowców, posłowie zgadzają się, aby 18-latkowie mogli uzyskać prawo jazdy na pojazd ciężarowy lub autobus do przewozu maksymalnie 16 pasażerów, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych. W przypadku braku takiego certyfikatu, granica wieku będzie wynosić 21 lat. Ponadto prawo jazdy na samochody ciężarowe mogą również uzyskać osoby, które ukończyły 17 lat, jeśli towarzyszy im doświadczony kierowca.

Posłowie poparli propozycję dostosowania szkoleń i egzaminów kierowców, aby lepiej przygotować ich do rzeczywistych sytuacji na drodze i uwrażliwić na zagrożenia, szczególnie w odniesieniu do niechronionych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści oraz użytkownicy hulajnóg i rowerów elektrycznych. Egzaminy dla kierowców powinny również uwzględniać bezpieczne korzystanie z telefonu podczas jazdy, jazdę po śniegu i śliskiej nawierzchni, ryzyko związane z martwym polem, korzystanie z systemów wspomagania kierowcy oraz użytkowanie pojazdu pod kątem wpływu na środowisko i emisję spalin.

Aby wesprzeć funkcjonowanie jednolitego rynku UE, posłowie opowiadają się za tym, aby kierowcy mogli uzyskać cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, które będzie równoważne z fizycznym dokumentem. Projekt stanowiska w sprawie nowelizacji unijnych przepisów ruchu drogowego prawdopodobnie zostanie poddany pod głosowanie pełnej izby Parlamentu Europejskiego na sesji plenarnej w styczniu 2024 r.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels