Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

600 zainteresowanych nową ciężarówką
Utworzona: 2023-11-02

Rozpoczęła się sprzedaż pierwszej w historii firmy MAN ciężarówki elektrycznej eTruck, co stanowi kolejny kamień milowy w dekarbonizacji transportu towarowego.

Producent otrzymał już 600 zapytań w sprawie zamówień. Pierwsze 200 egzemplarzy ma trafić do wybranych klientów w 2024 r., zanim od 2025r. uruchomiona zostanie seryjna produkcja w zakładzie w Monachium, co pozwoli na realizację większej ilości zamówień. Otwierając dwa lata temu Centrum e-Mobilności MAN położył podwaliny pod rozwój nowych, wielkoseryjnych elektrycznych modeli eTGX i eTGS w swojej fabryce w Monachium oraz dokonał znacznych inwestycji w przygotowanie mieszanej produkcji konwencjonalnych i elektrycznych samochodów ciężarowych. Od tego czasu zbudowano 50 prototypów, a około 4000 pracowników produkcji i sprzedaży zostało przeszkolonych na temat specyfiki pojazdów elektrycznych. MAN zainwestował około 100 mln euro w uruchomienie produkcji akumulatorów w zakładzie w Norymberdze.

eKonsultacje do eUsług

Dla producenta od początku było jasne, że generalne przestawienie się na pojazdy elektryczne zakończy się sukcesem tylko wtedy, gdy nowy eTruck w niczym nie będzie ustępował pojazdom z silnikiem Diesla pod względem przydatności, ale przede wszystkim pod względem możliwości użytkowania z szeroką gamą zabudów. Równie ważna jest faza konsultacji przed zakupem, stanowiąca niezbędną podstawę udanego użytkowania. Dlatego zespół ds. rozwiązań transportowych już od dłuższego czasu stara się przygotować firmy transportowe na tę wielką transformację poprzez kompleksowe usługi doradztwa. Oprócz pomocy w wyborze odpowiednich pojazdów, na tym etapie uwzględnia się także specyficzne warunki pracy klienta oraz kwestie takie jak optymalizacja kosztów, analiza tras, optymalizacja floty oraz infrastruktura ładowania. Dodatkowe wsparcie zapewniają narzędzia cyfrowe, takie jak MAN eReadyCheck, za pomocą którego klienci mogą sprawdzić, czy ich trasy dostaw mogą być realizowane wyłącznie na napędzie elektrycznym, oraz MAN eManager, dzięki któremu menedżerowie flot mogą na bieżąco śledzić ważne informacje o stanie akumulatorów wszystkich ciężarówek we flocie. Oprócz tego producent angażuje się w rozbudowę infrastruktury ładowania: wraz z koncernem Daimler Truck, Grupą Volvo, GRUPA TRATON utworzył spółkę joint venture w celu budowy co najmniej 1700 wysokowydajnych punktów ładowania na autostradach lub w ich pobliżu oraz centrach logistycznych w całej Europie. MAN przygotował też własną infrastrukturę ładowania dla klientów we współpracy z firmami ABB, Heliox, SBRS.

Modułowy zakres zastosowania akumulatora i przyłącza ładowania

Modele eTGX i eTGS mogą być wyposażone w akumulatory o różnej pojemności. Wersje z sześcioma zestawami, z których dwa są zainstalowane pod kabiną, a maksymalnie cztery kolejne z boku ramy pojazdu, oferują do 480 kWh użytecznej pojemności, która zapewnia dzienny zasięg do 800 km. Dzięki ogniwom NMC (złożonym z niklu, manganu i kobaltu) i specjalnie opracowanemu układowi zarządzania temperaturą zestawy akumulatorów oferują wysoką gęstość energii przy kompaktowych wymiarach, długą żywotność i szybkie ładowanie – nawet przy niskim poziomie naładowania i niskich temperaturach zewnętrznych. Oznacza to, że dla każdego zastosowania można wybrać optymalną konfigurację pod względem zasięgu, ładowności i czasu ładowania. Na przykład w miejskim transporcie dystrybucyjnym zazwyczaj wystarczy dzienny zasięg do 250 km, a ładowanie odbywa się w nocy na terenie bazy logistycznej. Modułowy system akumulatorów w elektrycznych modelach umożliwia montaż 3,4 lub 5 akumulatorów, co pozwala zmniejszyć masę pojazdu nawet o 2,4 tony, a przez to zyskać większą ładowność i mniejsze zużycie energii.

Oprócz ładowarek CCS o mocy do 375 kW, już od początku sprzedaży producent będzie oferował możliwość ładowania megawatowego (MCS), początkowo z mocą 750 kW, a w późniejszym etapie nawet prądem o mocy 1 MW. Z myślą o wygodzie użytkownika, możliwe jest podłączenie dwóch złączy CCS: albo do gniazda za przednim nadkolem po każdej stronie lub po prawej stronie ramy z tyłu. Można również zamówić złącze MCS po lewej lub prawej stronie zamiast jednego z przednich złączy CCS. System zarządzania akumulatorami dba o to, aby akumulatory były zawsze w optymalnym stanie eksploatacyjnym jeżeli chodzi o stopień naładowania poszczególnych ogniw, monitorowanie napięcia i prądu, optymalną regulację temperatury oraz monitorowania izolacji podczas ładowania i jazdy.

Optymalne rozmieszczenie akumulatorów i jednostki napędowej

Modułowa architektura akumulatorów sprawia, że montaż różnych rodzajów nadwozi w modelach eTruck jest znacznie łatwiejszy. Wolne przestrzenie po lewej lub prawej stronie ramy na pompy o wysokiej wydajności, miejsce do przechowywania sprzętu, podpory dźwigów oraz inne tego rodzaju elementy nadwozia o zwiększonych wymaganiach przestrzennych można łatwo zagospodarować. Standardowy montaż dwóch akumulatorów pod kabiną, podobnie jak w przypadku silnika spalinowego w konwencjonalnych pojazdach, zapewnia korzystny rozkład masy. Przyczynia się do tego też centralne umiejscowienie jednostki napędowe, która składa się z synchronicznego silnika elektrycznego, falownika odpowiedzialnego za przetwarzanie prądu stałego akumulatora na prąd przemienny i sterowanie silnikiem oraz 2- lub 4-biegowej przekładni stosowanej w zależności od konstrukcji napędu, która napędza osie sprawdzone w poprzedniej gamie pojazdów za pomocą konwencjonalnego wału przegubowego. W zależności od konfiguracji silnik elektryczny wytwarza 333 KM (254 kW), 449 KM (330 kW) lub 544 KM (400 kW) i dysponuje momentem obrotowym wynoszącym odpowiednio 800, 1150 lub 1250 Nm. Podczas dojeżdżania i hamowania silnik elektryczny może służyć jako generator, który przekształca energię kinetyczną pojazdu z powrotem w energię elektryczną służącą do ładowania akumulatorów. Maksymalna możliwa moc rekuperacji odpowiada mocy napędowej silnika elektrycznego i tym samym jest porównywalna z mocą dzisiejszych wysokowydajnych hamulców w silnikach wysokoprężnych. Automatyczna zmiana biegów zapewnia najlepszą możliwą regenerację przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.

Zalety nadwozia elektrycznego układu napędowego eTGX i MAN eTGS w porównaniu z zastosowaniem osi elektrycznej lub podobnymi konstrukcjami, oprócz wysokiej ładowności tylnej osi, zapewniają wysoki komfort jazdy dzięki niskim masom nieresorowanym i dobrej ochronie jednostki napędowej bezpiecznie zamontowanej w ramie przed uderzeniami oraz wibracjami. Ponadto dzięki takiemu rozwiązaniu można łatwo wykorzystać mechaniczny napęd pomocniczy do zasilania agregatów chłodniczych lub pomp hydraulicznych, lub też podłączyć elektromechaniczny napęd pomocniczy. Modułowa konstrukcja akumulatorów oraz centralnie umieszczona jednostka napędowa pozwalają na zastosowanie bardzo krótkich rozstawów osi, już od 3,75 m, co umożliwia łączenie ciągnika siodłowego ze wszystkimi popularnymi wariantami naczep w ramach dopuszczalnej długości całkowitej. Dzięki kompaktowej konstrukcji akumulatorów nowy eTruck jest również dostępny w wersji z bardzo niskim siodłem, która umożliwia połączenie z naczepami o wysokości wewnętrznej wynoszącej 3 metry.

Spokojna jazda i wysoki komfort

Kierowcy modeli MAN eTGX i MAN eTGS nie muszą obawiać się kontaktu z nową technologią. W kabinach znajdą znajomy układ kokpitu uzupełnionego o typowe funkcje obsługi pojazdów elektrycznych, takie jak ustawienia optymalnego wykorzystania rekuperacji, w tym także funkcję ciągłego hamowania. Można ją obsługiwać zarówno za pośrednictwem dźwigni na kolumnie kierownicy po prawej stronie lub wybór trybu jazdy jednym pedałem. W tym przypadku regeneracja rozpoczyna się z coraz większą intensywnością, w miarę jak kierowca zmniejsza nacisk na pedał przyspieszenia. W ten sposób można precyzyjnie regulować prędkość jazdy bez konieczności używania hamulca głównego i jednocześnie przekazywać energię kinetyczną pojazdu z powrotem do akumulatorów. Całkowicie nowo opracowany, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników dostarcza informacji o stanie naładowania akumulatorów, zużyciu energii i jej odzyskiwaniu.

W pojeździe elektrycznym energia z akumulatorów wykorzystywana jest nie tylko do samej jazdy, ale także do zasilania układów ogrzewania lub chłodzenie kabiny. Aby zapewnić jak największą efektywność, ogólny system zarządzania temperaturą pojazdu w inteligentny sposób łączy obwody chłodzenia układu ogrzewania kabiny, jednostki napędowej i zarządzania temperaturą akumulatorów wysokonapięciowych, aby efektywnie wykorzystać nadmiar ciepła generowanego podczas pracy do ogrzewania kabiny, korzystając z dodatkowej energii akumulatorów tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Gwarantuje to dobrą kontrolę temperatury nawet w warunkach zimowych niezależnie od rozmiaru kabiny. Dostępne wersje kabin są w pełni zgodne z gamą oferowaną dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, a więc obejmują szeroką kabinę dla modelu TGX i węższą dla TGS, każdą dostępną w trzech wersjach wysokości dachu.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
Hellmann Worldwide Logistics Polska Sp. z o. o. Sp. komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels