Zadanie to znacznie ułatwiła im antena systemu DSRC, która umożliwia zdalne sczytywanie danych z tachografów cyfrowych przejeżdżających obok pojazdów ciężarowych. Bilans nocnych działań to 25 ciężarówek zatrzymanych do kontroli, 21 nałożonych mandatów karnych na kierowców i przygotowanie dokumentacji do wszczęcia 8 postępowań administracyjnych. Wykorzystanie anteny systemu DSRC przyczyniło się do stwierdzenia 2 przypadków manipulacji czasem pracy. Jeden z kierowców, który jechał do Hiszpanii używał w tachografie karty wystawionej na inną osobę. W tym przypadku kierujący stwierdził, że chciał „zaoszczędzić” czas pracy i przejechał na konto kolegi blisko 300 km.
W drugim przypadku kierowca zastosował bardziej zaawansowaną metodę manipulacji. Za pomocą kodu PIN wyłączył tachograf w trakcie jazdy i rejestrował fikcyjny odpoczynek. Tachograf umożliwiał takie oszustwo, ponieważ miał zainstalowane niedozwolone oprogramowanie. Ciężarówkę skierowano do serwisu tachografów. Z powodu podejrzenia popełnienia przestępstwa, na miejsce kontroli, wezwano również funkcjonariuszy policji. Obydwaj kierowcy stracili prawo jazdy na najbliższe trzy miesiące i zostali ukarani mandatami. Konsekwencje finansowe grożą również ich pracodawcom.
Oprócz tego inspektorzy stwierdzili przypadki skrócenia odpoczynków dziennych i tygodniowych oraz wydłużenia dozwolonej jazdy dziennej i ciągłej. Nie wszyscy przewoźnicy sczytali dane z tachografów w wymaganym terminie. Inspektorzy interweniowali także w przypadkach przekroczenia dozwolonej prędkości i wyprzedzania w niedozwolonych miejscach. W trakcie kontroli zatrzymali także 2 dowody rejestracyjne z powodu braku badań technicznych i stwierdzonych usterek.
Źródło: GITD
Utworzona: 2023-10-11