Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Transport ciężki króluje w Polsce, ale duże znaczenie mają przewozy do 3,5 tony

Utworzona: 2023-10-04


Branża TSL należy do najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Jak wynika z raportu “Transport drogowy w Polsce 2023”, aż za ponad 40 proc. przychodów branży transportu drogowego odpowiada transport nierejestrowany o DMC do 3,5 t.

Sektor TSL nie bez powodu nazywany jest papierkiem lakmusowym gospodarki. Ostatnie lata nie oszczędzały sektora - wystarczy wspomnieć pandemię COVID 19, Brexit, wojnę w Ukrainie czy wreszcie zmiany związane z wdrażaniem Pakietu Mobilności. Wprowadzanie w życie przepisów Pakietu Mobilności rodziło obawy o sytuację mikro i małych firm transportowych. Wyzwaniem stała się choćby kwestia licencji wspólnotowej. Firmom prowadzącym działalność gospodarczą za pomocą samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, wprowadzono wymagania formalne, które dotychczas obowiązywały jedynie przedsiębiorców dysponujących flotą pojazdów ciężarowych. Mimo początkowego chaosu informacyjnego i organizacyjnego, polska branża transportowa poradziła sobie z tym wyzwaniem.

Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie “Transport drogowy w Polsce 2023” opracowanym na zlecenie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, za ponad połowę przychodów branży transportu drogowego odpowiada transport rejestrowany o DMC powyżej 3,5 t. Dlatego też większość uwagi mediów kieruje się wokół transportu pojazdami ciężkimi (zwłaszcza tymi o DMC powyżej 12 t). Warto jednak podkreślić, że aż za ponad 40 proc. przychodów branży transportu drogowego odpowiada transport nierejestrowany o DMC do 3,5 t. Przychody z tego rodzaju transportu wyniosły szacunkowo 80 mld zł (dla porównania przychody z całego sektora TSL wyniosły w 2022 roku 375 mld zł, w tym z transportu drogowego 190 mld zł). Jest więc to bardzo istotna część branży transportu drogowego w Polsce.

O tym, jak ważną rolę w sektorze TSL w Polsce i innych krajach europejskich pełni segment transportu lekkiego świadczy również wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów o DMC do 3,5 t. Jak wskazują dane z raportu, w 2021 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów tego typu była prawie o jedną piątą wyższa niż średnia w latach 2013-2019. Wzrost ten nastąpił pomimo problemu z dostępnością tego typu pojazdów na rynku w owym czasie. Z kolei liczba rejestracji pojazdów o DMC między 3,5 a 12 t systematycznie spada zarówno w Polsce jak i w innych krajach Europy. Wyraźnie widać więc, że najszybciej rośnie liczba pojazdów lekkich oraz ciężkich, spada natomiast liczba tych o średniej DMC.

Firmy realizujące usługi transportowe pojazdami o DMC do 3,5 t do pozyskiwania zleceń używają giełd transportowych. Jedną z nich jest działająca od 13 lat platforma Clicktrans łącząca klientów prywatnych i biznesowych, którzy potrzebują coś przetransportować ze zweryfikowanymi przewoźnikami.

Przewoźnicy rejestrujący się na naszej giełdzie to często mikrofirmy dysponujące lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t. Obecnie mamy ponad 32 tys. zweryfikowanych przewoźników oraz działamy na rynku polskim, niemieckim, hiszpańskim, brytyjskim i włoskim Co miesiąc przewoźnicy u nas mają dostęp do zleceń o wartości 68 mln zł. Są wśród nich meble, ładunki na paletach, samochody czy przeprowadzki mówi Michał Brzeziński, CEO Clicktrans.
Istotną częścią zleceń na giełdach transportowych takich jak Clicktrans są przesyłki drobnicowe. Warto zauważyć, że transport drobnicowy jest jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów transportu drogowego w Polsce. Wskazują na to dane opublikowane w raporcie, według których tempo rozwoju transportu drobnicowego wynosiło w ostatnich latach 10-11 proc. rocznie. Ten typ organizacji transportu jest uznawany za bardziej efektywny od transportu całopojazdowego.

Źródło: Clicktrans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels