Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kierowczynie z Girteki o tym, czy warto być kierowcą zawodowym

Utworzona: 2023-04-22


Jak wygląda praca w tak różnorodnym środowisku i zespole oraz dlaczego warto pracować w tym zawodzie opowiadają kobiety zatrudnione w Girtece.

Wokół zawodu kierowcy wyrosło wiele mitów powielanych przez innych użytkowników dróg jak i przez odbiorców usług transportu drogowego. Girteka należy do grona największych przewoźników i tym samym największych pracodawców tej branży w UE. Tylko samych kierowców zawodowych firma zatrudnia 19,5 tys. To grupa różnorodna kulturowo (20 narodowości) i płciowo.

Wybrałam tę pracę z czystego serca, uwielbiam prowadzić samochód. Nie mogę długo siedzieć w czterech ścianach, a trasa 3 km dom-praca-dom też mnie nie interesuje. Potrzebuję zmiany krajobrazu za moim oknem. Jestem romantyczką i fascynują mnie zachody i wschody słońca, góry, morze i piękne widoki. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi z różnych narodowości, poznawać ich kultury, słuchać różnych języków. A kiedy mam dosyć towarzystwa, zawsze mogę jechać w ciszy lub z moją ulubioną muzyką. Długodystansowe trasy to sposób życia i mi to odpowiada. W żadnym wypadku nie uważam samochodu za "pudło", jak mówią niektórzy moi koledzy. Uwielbiam moje auto, wszystko w tym samochodzie jest przyjemne, uruchamianie silnika jednym przyciskiem, kartkowanie tabletów, a jazda tym autem jest bardzo wygodna i przytulna. Człowiek czuje się jak u siebie. Dla mnie jest to coś więcej niż tylko kawałek żelastwa. To także dom i przyjaciel, o którego trzeba dbać. Jeśli coś się dzieje, zawsze się martwięmówi o swojej pracy Aliaksandra Suhynskaya, kierowczyni z Girteki.
W ostatnich latach transport drogowy przechodzi znaczącą transformację, w której kobiety coraz częściej zajmują miejsce za kierownicą. W Girtece, chociaż jeszcze stanowią mniejszość, to nie brakuje kierowczyń zawodowych, co firma ceni sobie szczególnie. Przełamując stereotyp prowadzenia auta ciężarowego jako "męskiego zajęcia", kobiety nie muszą udowadniać, że też potrafią jeździć, gdyż kończąc kurs prawa jazdy C+E zdobywają takie same kompetencje i tylko bariery mentalne powodują ograniczenia w ich zatrudnianiu na rynku transportowym.

Uwielbiam wchodzić w interakcje z kolegami i ogólnie ludźmi, którzy również kochają swoją pracę. To frustrujące, kiedy ludzie siedzą w kabinach, zamiast rozejrzeć się wokół i podziwać widoki. A potem mówią, że widzą tylko autostrady i parkingi. Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód "ciężkim męskim zajęciem", to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie. Moje krzesło to fotel kierowcy, a nie biurowy. A jaką karierę może mieć kierowca? Od jednego auta do drugiego. Jeśli kiedyś będziemy wozić towary ponadgabarytowe, to przyjdę i poproszę, żeby powierzono mi ten ładunekmówi Tatsiana Zavadskaya, jedna z zawodowych kierowczyń w Girtece.
Mimo stereotypowego myślenia o kobietach jako kierowcach, Tatsiana nie napotyka w swojej pracy żadnych trudności. Ma dobre trasy i niezawodny pojazd. Ma też świadomość wagi i odpowiedzialności tego zawodu. Marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych i jazdy 60-metrowym autem. Nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe. Jeśli chodzi o zalety i wady bycia kierowczynią pojazdu ciężarowego, Tatsiana podkreśla, że głównym wyzwaniem jest przebywanie z dala od domu.

Branża zaczęła dostrzegać potencjał i możliwości kobiet w roli kierowców zawodowych, co prowadzi do zwiększenia ich możliwości na rynku pracy. Ponieważ coraz więcej kobiet wchodzi do branży, wnoszą one ze sobą unikalne spojrzenie, umiejętności i doświadczenia, tak jak Tatsiana. Girteka daje im dostęp do różnych ścieżek kariery, szkoleń i programów mentorskich dostosowanych do ich potrzeb. Ta zmiana w kierunku różnorodności, inkluzywności i równości nie tylko wyróżnia firmę na rynku usług transportu drogowego, ale też umożliwia lepszy rozwój kultury organizacji oraz wykorzystania w pełni talentów i umiejętnościkomentuje Ellina Lolis, prezes zarządu Girteka Poland.
Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), globalny odsetek kobiet pracujących w sektorze transportu wynosi 22%, z czego 14% to zawodowi kierowcy.

Źródło: Girteka
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels