Przewożenie żywych zwierząt na duże odległości może poważnie naruszyć ich dobrostan. Co więcej, unijne przepisy dotyczące transportu zwierząt nie są wdrażane w równym stopniu przez poszczególne państwa członkowskie i przedsiębiorstwa przewożące zwierzęta mogą wykorzystywać luki prawne wynikające z różnic między krajowymi systemami sankcjipowiedziała Eva Lindström, członkini Trybunału odpowiedzialna za przegląd.Istnieje ryzyko, że przewoźnicy wybiorą dłuższą trasę, aby ominąć kraje, w których standardy unijne są ściśle egzekwowane, a sankcje – bardziej restrykcyjne. Również producenci mogą odnieść korzyści finansowe z nieprzestrzegania przepisów. Przykładowo mogą się zdecydować przewieźć zwierzęta niezdolne do podróży, gdyż państwa zasadniczo nie przewidują kar za taki transport.
Kontrolerzy podkreślili w przeglądzie, że można byłoby złagodzić negatywne konsekwencje transportu zwierząt dla ich dobrostanu, zmniejszając liczbę i długość podróży, a także poprawiając warunki, w jakich zwierzęta są przewożone. Nowe przepisy w obszarze transportu zwierząt mogą też być okazją do promowania zmian strukturalnych prowadzących do bardziej zrównoważonych dostaw żywności. Decydenci unijni mogliby rozważyć możliwość przypisania wartości pieniężnej cierpieniu zwierząt i uwzględnienia jej w kosztach transportu i cenach mięsa. Dane na temat transportu żywych zwierząt w UE są niespójne, a Komisja Europejska nie ma pełnego skonsolidowanego obrazu sytuacji. Można byłoby lepiej wykorzystać do tego celu nowoczesne narzędzia informatyczne i nowe technologie, na przykład utworzyć unijny system informatyczny do monitorowania wszystkich przewozów zwierząt, co pozwoliłoby uzyskać scentralizowane dane. Z kolei kamery i czujniki mogą posłużyć do obserwowania ruchów zwierząt i pomiaru ich dobrostanu.
W ostatnich latach obywatele Unii wykazują coraz większe zainteresowanie dobrostanem zwierząt. Organizacje pozarządowe zwracają uwagę na złe warunki, w jakich bywają one transportowane, a Parlament Europejski ustanowił specjalną komisję śledczą ds. ochrony zwierząt podczas transportu. Jeśli chodzi o prowadzoną przez UE wspólną politykę rolną, dobrostan zwierząt nie był do tej pory traktowany priorytetowo. Komisja Europejska zamierza przedstawić wniosek w sprawie zmiany prawodawstwa dotyczącego dobrostanu zwierząt do końca tego roku.
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy