Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Łódź najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce

Utworzona: 2023-02-16


Z raportu TomTom Traffic Index obrazującego trendy dotyczące ruchu drogowego w 389 miastach w 56 krajach na całym świecie wynika, że w większości polskich miast kierowcy spędzili więcej czasu na drogach w godzinach szczytu niż przed rokiem.

W najnowszym badaniu najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce okazała się Łódź, gdzie - zgodnie z nową metodologią - 10 km pokonuje się w 19 minut i 30 sekund (o 1 minutę i 10 sekund dłużej niż rok temu). W godzinach szczytu kierowcy spędzili w Łodzi łącznie 179 h, przy założeniu autorów raportu, że podróżuje się przez 5 dni roboczych w tygodniu i pokonuje się dystans 2x10 km. Tylko z powodu korków w godzinach szczytu, kierowcy w tym mieście stracili ponad 77 h (w 2021 r. było to 70,5 h). W porannym szczycie kierowcy w Łodzi 10 km jadą w 21 minut, a w popołudniowym 25 minut. Obydwie te wartości są najwyższe spośród wszystkich miast w Polsce. Średnia prędkość, z jaką przemierzają dystans 10 km w porannym szczycie to 28 km/h, a w popołudniowym zaledwie 24 km/h (najniższe warstości w kraju).

Kraków i Wrocław uzupełniają trójkę

Więcej czasu dojazd do pracy i powrót do domu zajmuje także kierowcom z Krakowa. Dystans 10 km pokonują średnio w 16 minut i 40 sekund. Łącznie krakowscy kierowcy spędzają za kółkiem 157 godzin, z czego 67 godzin to czas, który stracili z powodu korków. Trzecim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Wrocław (10 km w 15 minut i 20 sekund). Tamtejsi kierowcy stracili w korkach 55 godzin, zaś łącznie w godzinach szczytu spędzili 141 godzin (o ponad 3 godz. więcej niż w 2021 r.).

W dwóch polskich miastach sytuacja poprawiła się w porównaniu z poprzednią edycją badania. W Szczecinie i Bydgoszczy średni czas przejazdu 10 km zmniejszył się o 20 sekund – w Szczecinie to 14 minut i 20 sekund, a w Bydgoszczy 12 minut i 40 sekund. Szczecińscy kierowcy spędzili w korkach 42 godziny, co jest wynikiem niższym o blisko 3,5 godziny niż w 2021 r.

Autorzy raportu wyodrębnili także ranking zakorkowania centrów miast, ograniczonego do promienia 5 km od ścisłego centrum. Najdłużej dystans 10 km przemierzają kierowcy we Wrocławiu – 24 minuty i 30 sekund, nieco mniej w Łodzi (22 minuty i 20 sekund) oraz w Krakowie (21 minut i 40 sekund). Najwolniej jeździ się po centrum Wrocławia – średnia prędkość w popołudniowym szczycie wynosi zaledwie 18 km/h, zaś w porannym 21 km/h.

Jazda w Trójmieście – najdroższa i produkująca najwięcej CO2

Najnowsza edycja badania analizuje także koszty podróży. W tym celu autorzy uśrednili roczne ceny benzyny, oleju napędowego i ładowania pojazdów elektrycznych w każdym z miast oraz przyjęli kryterium pokonywania 20 km (2 x 10 km) w każdy dzień roboczy w godzinach szczytu.

Najwyższe koszty podróży ponieśli kierowcy w Trójmieście. Łączny roczny koszt dojazdu do i powrotu z pracy wyniósł tam ok. 2394 zł dla ON, 2451 zł dla benzyny i 1320 zł dla samochodów elektrycznych. Łączny koszt podróży autem z silnikiem Diesla wzrósł tam względem 2021 r. o 40%, a pojazdem na benzynę o 25%. Najbardziej opłacalna była jazda "elektrykami". W ośmiu polskich miastach łączny, uśredniony koszt rocznych przejazdów zmniejszył się lub pozostał taki sam względem 2021 r.

Autorzy raportu obliczyli również, jak dużo dwutlenku węgla emitują poszczególne rodzaje pojazdów w każdym z miast. Zarówno w przypadku samochodów z silnikiem Diesla, jak i benzynowych, najwięcej CO2 wyemitowały auta w Trójmieście. Kierowca podróżujący autem z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym wytworzył 854 kg CO2 – potrzebnych jest aż 85 drzew, aby to wchłonąć.

Wybrane wyniki raportu:

🚩 Średni koszt jazdy wzrósł o 27% dla samochodu benzynowego w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.
🚩 Centrum Londynu było najwolniejsze do przejechania w 2022 roku, ze średnią prędkością 17 km/h (14 km/h w godzinach szczytu).
🚩 Dublińczycy stracili najwięcej czasu w korkach w godzinach szczytu – kierowcy spędzili w nich ponad 28 godzin więcej w porównaniu z rokiem 2021.
🚩 W Bogocie zatłoczenie w godzinach szczytu zwiększa emisję CO2 samochodu benzynowego o 41%.
🚩 Kierowcy na całym świecie wydali średnio 27% więcej na zatankowanie baku w godzinach szczytu niż w 2021 r., podczas gdy kierowcy samochodów z silnikiem Diesla wydali 48% więcej niż rok wcześniej.
🚩 Hongkong stał się najdroższym miastem do jazdy – kierowca mieszkający 10 km od biura i dojeżdżający codziennie w godzinach szczytu wydał na to prawie 1000 euro.

Źródło: TomTom
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels