Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

INELO

Dniówka w transporcie - czym jest i jak ją rozliczyć?

Utworzona: 2023-01-27


Od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym budzi wiele wątpliwości i dla polskich przedsiębiorców stanowi jedno z kluczowych wyzwań w prowadzeniu biznesu.

Obecnie większość przedsiębiorstw w pełni dostosowała się do przepisów w taki sposób, że lista płac zawiera nie tylko te wymagane przepisami prawa składniki, ale też dodatkowe premie i nagrody, które pozwalają dojść do oczekiwanego wynagrodzenia netto dla kierowcy. Jak wskazuje Mateusz Włoch, ekspert Grupy Inelo, wyzwaniem jest jednak prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. Rynek sam znalazł rozwiązanie i wśród pracodawców często spotykaną praktyką stało się podawanie kierowcom kwoty, jaką otrzymają za każdy dzień spędzony w trasie.

Czym jest dniówka w transporcie?

Wynagrodzenie popularnie nazywane dniówką, jak sama nazwa wskazuje, jest stałą kwotą, jaką kierowca otrzymuje za każdy dzień spędzony w trasie. Ten sposób rozliczania szczególnie w ostatnich latach stał się jednym z najbardziej popularnych i efektywnych rozwiązań. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na to, że gwarantuje on przejrzystość w kwestii wynagrodzenia kierowcy, jakie dostaje „na rękę”, a przewoźnikowi ostatecznie daje przewidywalność i stabilność kosztów zatrudnienia - wskazuje ekspert. W praktyce jednak, wyliczenie takiej kwoty rodzi wiele pytań i wątpliwości. Jakich?

Przede wszystkim przedsiębiorcy stoją przed wyzwaniem pogodzenia tej formy rozliczenia wynagrodzenia kierowcy z aktualnymi wymogami prawnymi, a także tym, w jaki sposób umieścić w umowie o pracę czy regulaminie wspomniane rozliczenie dniówkowe. Patrząc na tę formę wyliczenia wynagrodzenia, zastanawiają się także czy to rozwiązanie finalnie jest dla nich optymalne. Odpowiadając na te wątpliwości: dniówki mogą być wypłacane zgodnie z przepisami. Warunek? Kierowca powinien otrzymać wynagrodzenie na podstawie jego umowy o pracę i powszechnie obowiązujących przepisów – nie może dostać mniej. Warunki wypłaty wynagrodzenia wykraczające poza te kwoty, pracodawca może ustalać indywidualnie i nie ma tutaj wielu ograniczeń. W jaki sposób wyliczać dniówkę i jak takie kwoty zapisywać w dokumentacji pracowniczej, by była zgodna z przepisami? To już jest nieco bardziej skomplikowane, dlatego z pomocą przychodzą narzędzia, które automatyzują rozliczanie dniówek, a także ich późniejsze przeliczanie na kwoty brutto – mówi Mateusz Włoch, Grupa Inelo.

Jakie elementy zawierają się w dniówce?

Możliwości jest wiele, ale najbardziej popularne są dwa warianty. Pierwszy z nich zakłada, że w dniówce zawiera się wszystko, czyli składniki wynagrodzenia razem z wynagrodzeniem zasadniczym.

Jeżeli kwota wymagana przepisami jest wyższa niż obliczone dniówki, wtedy należy wypłacić kierowcy wynagrodzenie wynikające z umowy, regulaminu i przepisów. Drugi wariant, równie często stosowany przez pracodawców to dniówka i podstawa. Polega on na tym, że kierowcy wypłacane są stałe kwoty wynagrodzenia, najczęściej zasadnicze wraz z ryczałtami oraz premie za dniówki. Przy tej opcji w dniówkach zawierają się najbardziej zmienne kwoty wynagrodzenia. Drugi wariant pozwala przedsiębiorcy wyrównać wypłaty pomiędzy pracownikami, bez względu na to, który miał więcej przewozów podlegających pod zagraniczne płace, czy który zaznaczył więcej tzw. młotków komentuje Mateusz Włoch.
W jaki sposób poprawnie liczyć dniówki?Aby maksymalnie uprościć i zautomatyzować wyliczanie końcowej kwoty wynagrodzenia kierowcy w formie dniówki, warto sięgnąć po gotowe rozwiązania, które udostępniają informacje na temat szczegółów naliczania premii i pozwalają na jej rozbicie na poszczególne składniki. To wiele ułatwia przedsiębiorcy i niweluje ryzyko błędów, które szczególnie przy większej liczbie kierowców jest często nie do uniknięcia.

Obliczenie liczby dni spędzonych w trasie wydaje się prostym rozwiązaniem. Ostatecznie jednak wariantów liczenia, a także różnic wynikających z danej sytuacji w przedsiębiorstwie jest tak wiele, że z pozoru proste wyliczenia okazują się bardzo skomplikowane. Przykładowo, należy zadać sobie pytanie, jak interpretowany jest dzień oraz jak liczyć niepełny dzień? To już rodzi wiele różnic w sposobie rozliczenia dniówki. W naszym programie można, co do godziny policzyć na podstawie kart kierowcy liczbę dni spędzonych w trasie, a na tej podstawie liczone będzie wynagrodzenie pracownika tłumaczy Włoch.

Ryzykowne netto

Rynek pracy w transporcie rządzi się swoimi prawami i na pracodawcach często wymusza określanie dniówki w kwotach netto. Czy dla przedsiębiorcy ma to znaczenie?

Oczywiście i to ogromne. Przede wszystkim kwota netto niesie za sobą pewne ryzyko przeniesienia na zatrudniającego obowiązku ubezpieczeniowo-podatkowego, czyli płacenia wszelkich dodatków zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Jakie jeszcze zagrożenia ze sobą niesie opisałem szerzej w darmowym ebooku, poświęconym temu tematowi, który znajduje się na naszej stronie internetowej. Rozwiązaniem w tym przypadku jest ustalenie np. kwoty brutto i zapisanie jej w regulaminie. W jaki sposób to zrobić? Nasze oprogramowanie, wyposażone o nowe funkcjonalności, znacznie upraszcza ten proces mówi Mateusz Włoch, Grupa Inelo.
Źródło: Inelo
Do ulubionych INELO

Komentarze (74)

~Sokół
2 lat temu
Pytanie do tych, co mają płaconą "dniówkę, w której jest już wliczona podstawa":
ile zarobicie, jeśli z jakichś powodów przepracujecie tylko 3 dni w miesiącu?
Będziecie mieli podstawę i 3 dniówki? Czy może tylko 3 dniówki i będziecie firmie dopłacać do wyrównania najniższej podstawy, która de facto musi i tak być wypłacona? :)
~Express
2 lat temu
70 Procent Chyba Ma Płacone Dalej Z Kilometra. Niewazne Czy Snieg Lud Itp Non Stop Na Odcieciu Jadą Waryjaty. Nieważne Że Zakaz Wyprzedzania Dla Ciezarowek Na Autostradzie. Kilometrówki azakazy Nie Dotyczą Chyba...
~!!!iiii
2 lat temu
To artykuł promocyjny w którym grzecznie wytłumaczono, że kierowca to ktoś, kto delikatnie ujmując nie jest na tyle "inteligentny" aby zrozumiał zasady wynagrodzenia, więc rynek (pracodawcy) dopasowali sposób rozliczania wg osób do których ma on zastosowanie a program musi to poukładać zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Czy ktoś ma wątpliwości po co Inelo było jedną ze stron podczas konsultacji nowych przepisów o wynagrodzeniu kierowców???
~driver
2 lat temu
A jeszcze lepiej po niektórzy nie wiedza za ta dniuffka to usredniona kilometrowka Tylko lepiej brzmi Bo czegobysmy nie wymyslili to i tak bedzie to udziałem w kosztach wozokilometra
~Scania
2 lat temu
Podstawa w calosci jest wypłacana tylko po przepracowaniu 176 godzin w miesiącu.
Jeśli masznoe to proporcjonalnie zmniejsza się podstawę.
Czyli 3dni po 8 godzin to dostaniesz tylko
24/176 podstawy
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels