Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nie wystarczy wejść do kabiny i przekręcić kluczyk...

Utworzona: 2023-01-22


Obsługa bieżąca pojazdów, w szerokim rozumieniu tego stwierdzenia, bywa zaniedbywana przez kierowców – podnoszą specjaliści. Kierowcy ograniczają się często do przejścia dookoła zestawu ciężarowego i rzucenia okiem na opony, ciągnik i naczepę oraz ustawienia „młotków” w tachografie. To za mało.

W Anglii każdy kierowca musi przeprowadzić obsługę codzienną i podpisać się pod papierowym lub elektronicznym formularzem (check list). Korzystanie z takich formularzy ułatwia sprawdzenie wszystkich istotnych elementów w pojeździe
podaje przykład Jarosław Ożyński, trener ekonomicznej jazdy DAF EcoDrive.
Ekspert związany z holenderską marką ciężarówek dzieli bieżącą obsługę pojazdów na codzienną, tygodniową, dwutygodniową i miesięczną.

Zacznijmy od codziennej... Zawsze przed wyruszeniem w trasę oraz w czasie postoju, gdy kierowca oddalił się od ciężarówki nawet na krótką chwilę, powinien obejść pojazd/zestaw dookoła i sprawdzić, czy felgi i opony nie mają uszkodzeń i nic nie leży pod kołami i podwoziem. Przydatne jest również sprawdzenie zamknięcia siodła (naczepa) lub sprzęgu (przyczepa) oraz kabli łączących ciągnik z naczepą (podwozie z przyczepą). Warto też upewnić się, czy nie ma śladów włamania i przypadkiem coś nie zginęło z ładowni. Następnie kierowca powinien zadbać o czystość szyb, luster, oświetlenia i tablic rejestracyjnych. Sprawdzenie poziomu płynów czy sprawności oświetlenia "załatwiają" w nowych pojazdach systemy, które monitorują na bieżąco ich działanie.

Po zatrzymaniu ciężarowki na czas postoju kierowca nie powinien również pozostać bierny. Trener DAF-a radzi żeby na parkingu obejść pojazd i przyjrzeć się, czy wszystko jest w porządku. Warto dotknąć opon i felg żeby wychwycić, czy któreś koło jest bardziej rozgrzane niż pozostałe (bywają nawet gorące). Jeśli tak, może to zwiastować rychłą awarię.

W odstępach tygodniowych specjalista radzi kontrolować układ pneumatyczny; naciśnięcie na zaworki spustowe w zbiornikach powietrza pozwala ustalić, czy nie wydostaje się z nich woda. W ramach obsługi tygodniowej warto również sprawdzić działanie wycieraczek szyby przedniej i w razie potrzeby odtłuścić gumowe elementy i powierzchnię szyby, w czym najlepiej sprawdza się zwykły płyn do mycia naczyń.

Co dwa tygodnie kierowca powinien, w opinii eksperta, nasmarować siodło ciągnika siodłowego lub sprzęg przyczepy.

Jeśli w oponach nie jest zamontowany system monitoringu ciśnienia i temperatury (TPMS), to w ramach comiesięcznych czynności obsługowych powinno się sprawdzić ciśnienie powietrza we wszystkich kołach pojazdu/zestawu. Raz w miesiącu dobrze jest także wyczyścić filtr powietrza silnika – dotyczy to normalnej eksploatacji na drogach. Jeżeli jednak samochód pracuje w mocno zapylonym terenie to czyszczenie filtra powietrza powinno się przeprowadzać znacznie częściej – nawet dwa razy w tygodniu. To ważna czynność obsługowa, bowiem zabrudzony filtr powietrza ma bardzo negatywny wpływ na zużycie paliwa.

Zima z opadami śniegu i minusowymi temperaturami powietrza dodają kierowcom pracy. Należy bowiem przed wyruszeniem w trasę oczyścić pojazd, szczególnie dach naczepy, aby podczas jazdy nie spadał z niego śnieg oraz szczególnie niebezpieczne dla innych uczestników ruchu drogowego tafle i bryły lodu. Osobną sprawą jest stopień skomplikowania tej czynności w sytuacji, gdy w pobliżu nie ma rampy, na którą można się wspiąć oraz brakuje specjalistycznego narzędzia w postaci np. zgarniacza śniegu z długą rękojeścią i specjalną gumową końcówką.

Jeśli z nieoczyszczonego dachu naszego zestawu naczepowego spadnie tafla lodu i komuś zrobi krzywdę, to okaże się, że mandat w wysokości 3000 złotych za nieodśnieżenie pojazdu to nic w porównaniu z pozostałymi konsekwencjami, jakie czekać będą kierowcę
ostrzega Jarosław Ożyński.
Podczas wyjazdu z zaśnieżonego parkingu, przy małej prędkości, warto przycisnąć pedał hamulca, tak aby zadziałał ABS - dodaje ekspert. Chodzi o przypomnienie, oswojenie się ze sposobem pracy układu zapobiegającego blokowaniu kół. Oczywiście taką próbę należy przeprowadzić w poszanowaniu zasad bezpieczeństwa i nikomu nie utrudniać jazdy.

Zdjęcie poglądowe: Pexels.com
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels