Dyrektywa o pracownikach delegowanych - Pakiet Mobilności
W branży transportowej już jeden dokument jest wdrażany, ale państwa członkowskie nadal nie określiły jasnych parametrów dotyczących stawek dla kierowców wykonujących kabotaże i przewozy międzynarodowe. Warto pamiętać, że ta dyrektywa, czyli Pakiet Mobilności, ma być wdrożona poprzez odpowiednie uregulowania lokalne w każdym państwie. Mity jakie krążą między kierowcami wprowadzają niepotrzebne frustracje - Pakiet Mobilności nie może być stosowany bezpośrednio w firmach transportowych, bo nie ma w nim konkretów jakie muszą określić poszczególne państwa samodzielnie. Cały czas czekamy na opublikowanie konkretnych stawek wraz z elementami dodatkowymi wynagrodzeń w poszczególnych krajach. Do tego czasu stosujemy stawki minimalne podawane przez urzędy każdego kraju. Niektóre kraje jednak nie podają tych stawek dla zagranicznych kierowców i nie mają możliwości ich skontrolowania.Pakiet Mobilności - państwa UE same decydują, w jakim zakresie chcą go stosować
Oznacza to np. że Dania, Belgia lub Włochy wymagają stosowania stawek minimalnych tylko dla określonego przewozu kabotażowego lub dla przewozów realizowanych przez obcokrajowców zatrudnianych w firmach na terenie danego kraju. To w praktyce oznacza, że np. polskie firmy transportowe nie mają obowiązku naliczania stawek minimalnych w tych krajach. Zasady te są mocno zróżnicowane i ważne jest, aby ślepo nie wrzucać wszystkich państw do jednego worka opisanego jako "Pakiet Mobilności = wyższe zarobki".Niestety jeszcze trochę poczekamy na jednoznaczne regulacje i jasne zasady obliczania minimalnego wynagrodzenia - muszą to być oficjalnie podane parametry, a nie gdybanie w mediach społecznościowych. Sytuacja nie jest komfortowa dla żadnej ze stron - ani dla pracodawców, którzy chcą płacić ile trzeba, ale nie chcą nadpłacać składników, które są nielogiczne z punktu widzenia polskiego praw (np. dodatek wakacyjny w Austrii, gdy transport był w lutym przez 2 dni na terenie Austrii). Takie kuriozalne interpretacje nie ułatwiają merytorycznej dyskusji o gwarantowanej płacy dla kierowców.
Kolejna Dyrektywa? - obliczanie płacy gwarantującej odpowiedni poziom życia w danym kraju (50% średniego wynagrodzenia)
Czyli co? Znowu jesteśmy "karmieni" jakimiś teoriami o sposobie obliczania szczęścia na podstawie cen artykułów spożywczych w hipermarkecie?Dyrektywa wskazuje różne możliwości oszacowania stawek minimum socjalnego - na poziomie np. 50% wynagrodzenia przeciętnego lub 60% uśrednionego wynagrodzenia danej branży. Ale dopóki nie zostanie to dokładnie określone przez każde państwo odrębnie - nadal będziemy bazować na stawkach minimalnych za godzinę pracy. Uspokajając jednak frustracje kierowców - należy wspomnieć, że szybciej rosną oficjalne zarobki wg polskich przepisów. Od 2 lutego 2022 r. nie ma już diet nieoskładkowanych - dlatego proces zmian przebiega w takim kierunku aby zarobki kierowców były realnie wynagrodzeniem, a nie świadczeniami na pokrycie kosztów.
Jak widać te wytyczne znacząco różnią się od dotychczasowych publikacji i interpretacji o stawkach wynikających z układów zbiorowych i wszystkich składnikach dodatkowych.
Znajdzie się oczywiście grupa niezadowolonych kierowców, ale rynek pracy naturalnie dopasowuje się do sytuacji. Wiele firm już przeliczyło, że bardziej opłaca się dopasować umowy i zasady płacowe bez oglądania się na Pakiet Mobilności.
Aktualnie oprócz wysokich oficjalnych płac dla kierowców firmy transportowe oferują dodatkowe benefity dla członków rodziny oraz dopasowane rozkłady tras (np. 2 tyg w trasie / 1 w domu lub 2/2).
Idzie nowe. 2023 rokiem transferów pracowników do stabilnych i uczciwych firm
2023 będzie rokiem transferów kierowców pomiędzy firmami, bo świadomość po obu stronach jest na tyle wysoka, że są pracodawcy szanujący potencjał kierowców i są kierowcy gotowi zmienić pracę na korzyść takich firm, gdzie są doceniani - zarabiają godnie oraz cieszą się szacunkiem. Powyższe wnioski opieramy na zmianach, jakie przed końcem roku obserwujemy w firmach transportowych. Podsumowania podatkowe, przygotowania aneksów do umów na 2023 r. - ogromna grupa firm transportowych przygotowuje się merytorycznie do zastoju w branży i "sprząta" zaszłości w firmach, aby zoptymalizować jej funkcjonowanie na trudne czasy.Płace kierowców i wspieranie dobrych praktyk w firmach transportowych to nasz "konik". Jesteśmy firmą, która od 20 lat stale nadąża za zmieniającymi się przepisami i oczekiwaniami kierowców. Zdążyliśmy w tym czasie wyprodukować uniwersalne oprogramowanie obliczające wszystkie wymagane składniki wynagrodzenia kierowcy wraz z urlopami i zasiłkami chorobowymi.
Oprócz tematów wynagrodzeń wspieramy firmy w pozyskiwaniu kierowców, wyjaśnieniach dla biur rachunkowych sposobów rozliczania czasu pracy kierowcy i diet wirtualnych na potrzeby księgowe. Skonsultuj swoje pomysły z naszymi ekspertami (listy płac, umowy, metody rozliczania się z kierowcą) lub wpadnij na naszą Konferencję ITD-PIP w styczniu.
Co dalej w obecnej sytuacji firm transportowych?
Będziemy musieli poczekać na konkrety, ale warto zauważyć, że od kilku miesięcy zmiany w prawie w Polsce spowodowały znaczące zmiany w sposobach wynagradzania kierowców. Zamiast diet zagranicznych bez ZUS i podatków, są teraz wypłacane normalne premie i wynagrodzenia. To w sposób znaczący zwiększyło koszty firm transportowych co przy okazji drożejących cen paliwa oraz prowadzenia firmy powoduje poszukiwanie sposobów na wszelkie oszczędności.W powyższym temacie oraz innych obszarach biznesowych spotykamy się na 3. Konferencji ITD-PIP. Tym razem we Wrocławiu. 13 stycznia 2023 (piątek) będzie dniem, w którym podczas konferencji omówimy najnowsze pomysły na zwiększenie kwota na rękę dla kierowcy optymalizując niepotrzebne koszty na ZUS.
Dodatkowo w dobie problemów ekonomicznych, przepływu płatności oraz pozyskiwania nowych kierowców przygotowaliśmy cały merytoryczny moduł o nowoczesnej rekrutacji kierowców z innych firm, budowaniu marki pracodawcy, wyróżnianiu się wśród konkurencji wartościami innymi niż ceną, jak podnosić ceny usług w dobie wysokiej inflacji?
100% merytoryki i tematy biznesowo płacowe dla firm transportowych. Wejdź na stronę: https://itd-pip.pl/konferencja-itd-pip/ i zgłoś chęć uczestnictwa. Wyślemy Ci opis kolejnych kroków (zaproszenie lub bilet wstępu).