Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Bez samochodu, ale z głową prosimy
Utworzona: 2022-09-22

Dziś 22 września, przypada Dzień bez samochodu i to idealna okazja do rozważań nad zachowaniem, jak to się zwykło mawiać, najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego.

Temat pieszych poruszaliśmy w materiale Grunt by dobrze wyglądać... w trumnie? W tej kwestii niewiele się zmieniło, może poza większymi uprawnieniami dla tego rodzaju uczestników ruchu. 1 czerwca 2021 roku weszły bowiem w życie zmiany w przepisach. Artykuł 13 Ustawy Prawo o ruchu drogowym zmienił brzmienie w dość istotny sposób. Przed zmianami pierwszeństwo miał pieszy, który już znajdował się na przejściu. Kierujący pojazdem musiał mu to umożliwić, czyli zatrzymać się i przepuścić. Jeśli żaden z pojazdów nie ustąpił pieszemu, nie mogło być mowy o pierwszeństwie. Ustawodawca uznał, że to niedostateczna ochrona i po zmianie przepisów pieszy ma pierwszeństwo zanim wejdzie na jezdnię lub torowisko, jeżeli tylko pieszy zdradza chęć wejścia na przejście, czyli: rozgląda się, kieruje się w stronę przejścia czy zwalnia. Pomysłodawcy tych zmian wyszli z założenia, że wypadki związane z pieszymi w Polsce można ograniczyć, zwiększając ich prawa. Czy to działa, można by dyskutować.

Ostatnio głośno było także o tym, że Ministerstwo Infrastruktury „po cichu odebrało rowerzystom pierwszeństwo przed przejazdami rowerowymi”, co zostało zdementowane.

Zasady pierwszeństwa na przejazdach rowerowych bez zmian

Przed zmianą rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych kierujący pojazdem zbliżający się do przejazdu rowerowego był obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się na przejeździe lub na niego wjeżdżających. Obecnie, w myśl przepisów ustawowych, kierujący pojazdem zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe. Innymi słowy, kierujący pojazdem musi być na tyle uważny, by zdążyć zatrzymać pojazd, jeśli kontynuowanie ruchu stwarzałoby zagrożenie dla innego uczestnika ruchu drogowego.

❗Zmiana ta nie doprowadziła zatem do odebrania rowerzystom i uczestnikom ruchu drogowego poruszających się przy pomocy UTO pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy. Zarówno obecnie, jak i przed zmianą przepisów, użytkownicy ci nie mieli pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy.

Jak to wygląda w praktyce, najlepiej wiedzą kierowcy. Rowerzyści i piesi to ich zmora, a teraz muszą zwracać szczególną uwagę na ich zachowanie w obrębie przejść dla pieszych. O ile wyhamowanie pojazdu osobowego nie stanowi większego problemu, tak w przypadku pojazdu ciężarowego mogą być problemy. Warto wziąć też pod uwagę widoczność jaką z kabiny mają truckerzy, o czym mało który z pieszych pamięta lub zdaje sobie sprawę.

Odnoszę wrażenie, że zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, czyli cel jaki postawiło sobie Ministerstwo, odbywa się kosztem kierowców. Biorąc jeszcze pod uwagę ostatnie zmiany w taryfikatorze mandatów... Oczywiście nie chodzi o to, że wszystkie przepisy czy zmiany są złe i bezsensowne. Jednak może by tak, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo tych najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego, wziąć się za ich zachowanie i znajomość zasad? Postawić na edukację, szkolenia? Od kierowców się wymaga, a czy tak samo od pieszych czy rowerzystów... Nie można też całej odpowiedzialności przerzucić na nich, kierowcy też nie są bez winy, prędkość, nieuwaga czy brawura. Piesi boją się kierowców i na odwrót. Wina jest obopólna a wymagania rosną wobec jednej ze stron. Niektórzy piesi i rowerzyści po zmianie przepisów zachowują się władcy świata, a najbardziej "lubię" tych z poniższego filmiku:



Tak czy inaczej, uważajmy na siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Bądźmy życzliwi i czasami postarajmy postawić się w roli tej drugiej strony. Trochę pokory nikomu nie zaszkodziło, a w dzień bez samochodu przejdźmy się tak dla zdrowotności...
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels