Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Co wp³ynê³o na wzrost cen paliw?

Utworzona: 2022-08-07


W zwi±zku z gwa³townie rosn±cymi cenami oraz nap³ywaj±cymi skargami Prezes UOKiK wnikliwie przeanalizowa³ sytuacjê na rynku.

Badanie wykaza³o, ¿e wzrost cen paliw w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, ma fundamenty rynkowe – brak jest podstaw do stwierdzenia, i¿ mo¿e on wynikaæ z niedozwolonych praktyk przedsiêbiorców. Inwazja Rosji na Ukrainê i sankcje na³o¿one na agresora przez pañstwa europejskie wp³ynê³y na notowania surowców i spowodowa³y perturbacje na rynku. Obecna, wyj±tkowa sytuacja, wp³ywa bezpo¶rednio na rynki energetyczne i powoduje, ¿e ceny surowców energetycznych znacz±co wzros³y. Prezes UOKiK podj±³ dzia³ania aby wyja¶niæ, jakie s± przyczyny tak du¿ego wzrostu cen - czy oprócz uwarunkowañ rynkowych mog³y mieæ na to wp³yw równie¿ potencjalne zachowania antykonkurencyjne.

Z analiz Prezesa UOKiK wynika, ¿e wzrost cen paliw, który mia³ miejsce w ostatnich miesi±cach w Polsce, wynika z obiektywnych czynników rynkowych. Najwa¿niejsze z nich to:

🔹spadek mocy przerobowych rafinerii dzia³aj±cych w Europie. Jest on spowodowany m.in. zamkniêciem czê¶ci z nich w ostatnich latach z powodu ograniczonych perspektyw bran¿y (przewidywany spadek zu¿ycia benzyny zwi±zany z przej¶ciem na samochody elektryczne) oraz problemów krótkoterminowych (znaczny spadek popytu na paliwa w pierwszym okresie pandemii);
🔹wzrost cen ropy naftowej oraz kursu dolara amerykañskiego (w relacji do PLN), w którym jest ona wyceniana;
🔹znaczne ograniczenie eksportu paliw przez Chiny w 2022 r.;
🔹sankcje na³o¿one na Rosjê, która jest znacz±cym eksporterem zarówno ropy naftowej, jak i gotowych paliw, w tym benzyn.

Jak wykaza³a analiza UOKiK, z problemem wysokich cen paliw spowodowanych sytuacj± globaln± i czynnikami rynkowymi zmaga siê nie tylko Polska, ale tak¿e inne pañstwa europejskie. Dotyczy to nie tylko cen ropy, ale tak¿e produktów ropopochodnych, czyli benzyny i oleju napêdowego.

Zarówno wzrost cen paliw, jak i pog³êbiaj±ca siê ró¿nica pomiêdzy notowaniami ropy i produktów ropopochodnych w I pó³roczu 2022 r. by³y zjawiskiem globalnym. Widoczna na wykresie zbie¿no¶æ pomiêdzy dynamik± zmian cen hurtowych paliw w Polsce i notowaniami paliw w Europie - maj±ca bezpo¶rednie prze³o¿enie na ceny detaliczne na stacjach benzynowych - ¶wiadczy o decyduj±cym wp³ywie czynników zewnêtrznych w procesie kszta³towania siê cen na rynku krajowym.

Dzia³ania Prezesa UOKiK

Zewnêtrzne przyczyny wzrostu cen paliw potwierdzi³a analiza UOKiK. Prezes Urzêdu wyst±pi³ do PKN Orlen oraz Grupy Lotos o informacje dotycz±ce ich polityki sprzeda¿owej w okresie od stycznia 2021 r. Nastêpnie przenalizowali¶my sposób kalkulowania cen hurtowych i detalicznych paliw przez przedsiêbiorców, w tym czynniki brane pod uwagê przy ustalaniu ceny sprzeda¿y, jej sk³adników wraz z okre¶leniem udzia³ów w cenie koñcowej oraz formu³ cenowych stosowanych przez spó³ki. Ponadto zbadane zosta³y informacje dotycz±ce sposobu kalkulowania tzw. modelowych mar¿ rafineryjnych. Wyniki tej analizy wskazuj±, ¿e zmiana wysoko¶ci cen wynika ze wskazanej wcze¶niej sytuacji na ¶wiatowych rynkach paliwowych.

Podobnie jest ze wzrostem modelowych mar¿ rafineryjnych. Nale¿y przede wszystkim podkre¶liæ, ¿e nie odzwierciedlaj± one w pe³ni faktycznego zysku osi±ganego przez rafinerie. S± to silnie uproszczone wska¼niki s³u¿±ce do oszacowania rentowno¶ci przerobu ropy naftowej. W skrócie oznaczaj± ró¿nice miedzy cen± ropy i paliw na rynku miêdzynarodowym.

Nasza analiza wykaza³a, ¿e ceny paliw w Polsce s± ¶ci¶le powi±zane z europejskim rynkiem i sytuacj± makroekonomiczn±. Bêdziemy kontynuowaæ obserwacjê rynku i gruntownie przeanalizujemy ka¿dy sygna³ wskazuj±cy na mo¿liwo¶æ wystêpowania praktyk ograniczaj±cych konkurencjê na tym rynku. Jako urz±d antymonopolowy nie mamy jednak bezpo¶redniego wp³ywu na poziom cen stosowanych przez przedsiêbiorców – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Ceny produktów w gospodarce wolnorynkowej s± kszta³towane w ramach swobody prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej bezpo¶rednio przez przedsiêbiorców. Interwencja Prezesa UOKiK mo¿e mieæ miejsce jedynie w ¶ci¶le okre¶lonych przypadkach, np. je¶li s± one wynikiem nadu¿ywania pozycji dominuj±cej przez najwiêkszych graczy na danym rynku lub niedozwolonego prawem porozumienia przedsiêbiorców, np. podzia³u rynku czy zmowy cenowej. W takich sytuacjach organ w dalszym ci±gu nie ustala poziomu cen, a oddzia³ywaæ na nie mo¿e jedynie po¶rednio, czyli poprzez wyeliminowanie niedozwolonych prawem praktyk i zwiêkszenie konkurencyjno¶ci na danym rynku.

Co wiêcej, nawet pobieranie wysokich cen przez podmiot dominuj±cy nie jest zakazane w ¶wietle ustawodawstwa antymonopolowego. Potwierdza to wyrok s±du w sprawie decyzji z 2000 r. Prezes UOKiK uzna³ wówczas, ¿e PKN Orlen ustala³ ceny sprzeda¿y benzyn i olejów napêdowych w sposób, który umo¿liwia mu osi±gniêcie nieuzasadnionych korzy¶ci. Przedsiêbiorca odwo³a³ siê do s±du, który uchyli³ decyzjê stwierdzaj±c m.in. ¿e kalkulacje cen paliw oparte na czynnikach obiektywnych i subiektywnych oraz nawi±zuj±ce do cen na rynkach ¶wiatowych - w pe³ni konkurencyjnych, s± równoprawne w stosunku do innych typów kalkulacji, np. w oparciu o koszt wytworzenia. To stanowisko podzieli³ w 2003 r. S±d Najwy¿szy.

Proponowane rozwi±zania w innych krajach

Problem wzrostu cen paliw dotyczy ca³ego rynku europejskiego i jest przedmiotem analiz prowadzonych przez krajowe urzêdy antymonopolowe m.in. w Austrii, Niemczech czy Grecji. Podkre¶lenia wymaga, ¿e ich wstêpne wnioski nie odbiegaj± od ustaleñ dotycz±cych rynku polskiego wskazuj±c, ¿e wzrost cen paliw wynika przede wszystkim z czynników wykraczaj±cych poza rynki krajowe, jak równie¿ na brak mo¿liwo¶ci spowodowania obni¿ek cen za pomoc± narzêdzi, jakimi dysponuj± krajowe urzêdy antymonopolowe.

W wielu pañstwach problem aktualnych wzrostów cen m.in. na rynku paliwowym jest rozwi±zywany za pomoc± instrumentów polityki gospodarczej, takich jak np. obni¿ki podatków. Równie¿ w Polsce rz±d czasowo obni¿y³ VAT na paliwa z 23 do 8 proc. oraz obni¿y³ stawkê akcyzy na niektóre paliwa silnikowe. Oprócz tego w czê¶ci pañstw europejskich wprowadzono lub rozwa¿a siê wprowadzenie specjalnych podatków (tzw. windfall tax) obci±¿aj±cych krótkotrwa³e, wysokie zyski koncernów paliwowych i energetycznych. Takie rozwi±zanie ju¿ obowi±zuje m.in. we W³oszech, Wielkiej Brytanii czy Rumunii.

¬ród³o: UOKiK
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMO¦CI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels