Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rozpoczynają się prace nad towarowym metrem

Utworzona: 2022-08-08


Cargo Sous Terrain (CST) to kompletny system logistyczny przeznaczony do transportu towarów drobnicowych. Składa się z sieci tuneli łączących zakłady produkcyjne i centra logistyczne z ośrodkami miejskimi.

Pierwszy odcinek, który ma zostać oddany do użytku w roku 2031, połączy węzeł Härkingen-Niederbipp z Zurychem. Pozostała część sieci zostanie zbudowana do roku 2045 r. CST jest idealnym rozwiązaniem na potrzeby dostaw i utylizacji (utylizacja odpadów, recykling). 100% energii potrzebnej do obsługi systemu pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Pierwszy odcinek sieci CST ma mieć około 70 kilometrów długości i 10 punktów przyłączeniowych (węzłów). Ekspansja w kierunku innych kluczowych centrów logistycznych i dystrybucyjnych w Szwajcarii będzie kontynuowana stopniowo. Do roku 2045 między Jeziorem Bodeńskim a Jeziorem Genewskim powstanie sieć o łącznej długości 500 km, z odgałęzieniami do Bazylei, Lucerny i Thun.

Koncepcja CST jest odpowiedzią na nasilające się problemy z ruchem drogowym w miastach i obszarach metropolitalnych, gdzie dużą część ruchu stanowią przewozy towarów. CST to system logistyki miejskiej oparty na przyjaznych dla środowiska pojazdach służących do wydajnej mikro-dystrybucji towarów. Szacuje się, że dzięki jego wdrożeniu możliwe będzie zmniejszenie ruchu dostawczego w miastach nawet o 30% i i redukcja hałasu o 50%. Nad ziemią, system CST dystrybuuje przewożone towary w pojazdach przyjaznych dla środowiska, przyczyniając się do zmniejszenia natężenia ruchu i emisji hałasu. W systemie CST kompletowanie towarów odbywa się już w tunelu. Oznacza to, że proces mikro-dystrybucji jest przygotowywany z wyprzedzeniem. Dostawy do punktów sprzedaży i odbiorców końcowych z danego węzła są w pełni skoordynowane, w przeciwieństwie do sytuacji, gdzie każdy dostawca dostarcza swoje towary indywidualnie.



Dostęp do systemu CST zapewniają węzły, które umożliwiają w pełni zautomatyzowany załadunek i rozładunek pojazdów. Podnośniki pionowe dostarczają towary do systemu transportowego. Węzły powstają w istniejących centrach logistycznych i zapewniają połączenie ze wszystkimi środkami transportu (kolejowym, drogowym, wodnym, lotniczym). CST ma być dostępny dla wszystkich operatorów rynku na równych zasadach. Działać będzie na podobnej zasadzie co automatyczny system przenośników taśmowych, w którym zamiast taśm transportujących towary w tunelach przez całą dobę jeżdżą autonomiczne pojazdy transportowe, które automatycznie odbierają ładunki z wyznaczonych ramp i wind, a następnie odstawiają je w docelowym węźle, aby umożliwić ich dalszą dostawę.

Elektryczne pojazdy transportowe poruszają się na kołach dzięki szynom indukcyjnym w trzytorowych tunelach ze stałą prędkością około 30 km/h. Towar transportowany jest na paletach lub w zmodyfikowanych kontenerach. Ponieważ pojazdy mogą być wyposażone w agregaty chłodnicze możliwy jest również transport towarów świeżych i schłodzonych. Pod sufitem tunelu podwieszony jest szyna, na której poruszają się wagoniki do szybkiego przewozu mniejszych paczek.



W ramach projektu Cargo sous terrain rozpoczęły się konkretne działania planistyczne dotyczące pierwszego odcinka linii sieci podziemnych tuneli do transportu towarów, która zostanie oddana do użytku w roku 2031. W ostatnich miesiącach uczestnicy projektu wzmocnili podstawy umożliwiające realizację prac we wschodniej i zachodniej Szwajcarii oraz osiągnęli kamienie milowe w regionie Zurychu.

Pozytywna decyzja parlamentu wydana pod koniec 2021 r. otworzyła dostęp do środków finansowych przeznaczonych przez inwestorów projektu na fazę związaną z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Faza ta obejmuje przygotowanie niezbędnych procedur administracyjnych w kantonach wzdłuż pierwszego odcinka tunelu. Pod koniec tego roku w kantonach Aargau, Solothurn i Zurychu rozpoczną się procesy planowania związane z projektem CST. Na obecnym etapie badane są lokalizacje węzłów na pierwszym odcinku linii z Härkingen do lotniska w Zurychu. We wszystkich lokalizacjach sprawdzane są połączenia komunikacyjne i prowadzone są badania geologiczne, których celem jest staranne wkomponowanie linii w otaczający krajobraz i tereny zabudowane. Projekt CST umożliwia wdrożenie flagowych rozwiązań strukturalnych i zmniejszenie ruchu naziemnego. Równolegle z planowaniem pierwszego odcinka linii, wykonawcy pracują nad rozbudową, aby do roku 2045 r. stworzyć sieć o zasięgu ogólnokrajowym.

Źródło: Cargo sous terrain AG
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels