Firmy wzywają ministrów gospodarki, finansów i transportu do zniesienia istniejących zachęt dla hybryd plug-in i pojazdów z silnikami spalinowymi w ramach systemu opodatkowania samochodów służbowych, ponieważ dwa z trzech nowych samochodów w Niemczech rejestrowane są jako auta służbowe. Ma to pobudzić wzrost popytu na pojazdy elektryczne. Sygnatariusze domagają się, aby służbowe hybrydy plug-in i auta z silnikami spalinowymi były oprocentowane wg regularnej stawki 1-procentowej i aby możliwości ich amortyzacji zostały odpowiednio dostosowane.
W ramach programu ochrony klimatu rząd federalny powinien wyznaczyć wiążące i oparte na potrzebach cele w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania, które opierają się na potrzebach kierowców i wcześniejszych doświadczeniach w korzystaniu z publicznych stacji ładowania. Potrzebne są jasne i solidne ramy prawne, aby budowa i eksploatacja stacji ładowania była opłacalna i nie wymagała dotacji rządowych w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Rząd niemiecki powinien również zabiegać o to, aby od 2035 r. w UE można było sprzedawać tylko nowe samochody zasilane akumulatorami lub wodorem. Zdaniem autorów listu, unijne limity flotowe dla samochodów osobowych stanowią główny motor rozwoju elektromobilności w Niemczech.
Samo ogłoszenie ambitnych celów klimatycznych nie wystarczy. Ostatecznym sprawdzianem polityki transportowej rządu jest podjęcie konkretnych działań. Niskie opodatkowanie samochodów firmowych z silnikami spalinowymi oraz ulgi podatkowe i premie na zakup hybryd plug-in nie są zgodne z celami ochrony klimatu. W porównaniu z innymi krajami europejskimi Niemcy są rajem podatkowym dla samochodów firmowych z silnikami spalinowymi. Dlatego reforma opodatkowania samochodów służbowych przyspieszyłaby adopcję samochodów elektrycznych i zwiększyłaby wpływy podatkowe. Rząd federalny powinien skorzystać z okazji, aby obrać właściwy kurs dla planowanego programu ochrony klimatu w sytuacjach nadzwyczajnych – mówi Stef Cornelis, dyrektor niemieckiego oddziału Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska.