Volker Wissing, federalny minister ds. cyfryzacji i transportu, przyznał, że pomysł nazwy odzwierciedlającej szerszy zakres zagadnień, którymi zajmuje się urząd przyszedł mu do głowy w marcu tego roku.
BAG, założony w 1952 roku, oprócz centrali w Kolonii posiada 11 oddziałów i oddział w Berlinie. Jako organ kontrolny w dziedzinie transportu drogowego towarów stanowi ważny podmiot w kontaktach między sektorem handlu, światem polityki i społeczeństwem. Do głównych zadań urzędu należą aktualizacja działań kontrolnych, procedur poboru opłat oraz cyfryzacja procesów karnych. Ponadto, jako organ zatwierdzający, odpowiada za programy finansowania harmonizacji opłat (de minimis, szkolenia i dalszego kształcenia), a także za promowanie energooszczędnych i/lub niskoemisyjnych pojazdów użytkowych i wyposażenia pojazdów silnikowych w systemy wspomagania skrętu.
Urząd odpowiada za przygotowanie cywilne na wypadek sytuacji kryzysowych w ruchu drogowym oraz za koordynację logistyczną wszystkich rodzajów transportu w sytuacjach kryzysowych. Od marca 2022 r. w Kolonii działa zespół zarządzania kryzysowego, który koordynuje transport przybywających uchodźców ukraińskich. W tym celu utworzono centrum sytuacyjne, które działa siedem dni w tygodniu.
Urząd odpowiada za innowacyjne, przyjazne dla klimatu programy finansowania. Jednym z celów wspieranie ruchu rowerowego i pionierskie projekty modeli transportu publicznego. Ponadto organ sprawował kierownictwo nad projektowaniem programów pomocy w sytuacjach kryzysowych mających na celu złagodzenie skutków pandemii.
Źródło: BAG
Utworzona: 2022-07-06