Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Elektryczne dostawczaki do 2,5 tony nie będą potrzebowały zezwolenia na publiczny transport towarów

Utworzona: 2022-05-19


Hiszpańska Rada Ministrów zatwierdziła modyfikację przepisów regulujących transport lądowy, która stanowi impuls zachęcający do korzystania z pojazdów elektrycznych w ruchu dystrybucyjnym na ostatniej mili.

Jak poinformowało hiszpańskie Ministerstwo Transportu, nowelizacja upraszcza również inne kwestie związane ze świadectwem kompetencji zawodowych, którego wymaga się od osób chcących wykonywać zawód przewoźnika oraz dotyczące wieku pojazdów przeznaczonych do tego typu działalności.

Zatwierdzony właśnie dekret królewski usuwa jedno z ograniczeń odnoszących się do pojazdów przeznaczonych do transportu towarów o mniejszych rozmiarach, które są zasilane alternatywnymi źródłami energii, a w szczególności energią elektryczną. Do tej pory ze względu na większą masę tych pojazdów, wynikającą z obecności akumulatorów, musiały one spełniać wymogi dla cięższych pojazdów albo zmniejszyć swoją ładowność, co zniechęcało przewoźników do korzystania z nich w dystrybucji na ostatniej mili.

Dzięki zmianie przepisów pojazdy dostawcze zasilane energią elektryczną nie będą musiały posiadać zezwolenia na publiczny transport towarów, nawet jeśli ich dopuszczalna masa całkowita będzie przekraczać 2 tony (próg obowiązujący w przypadku pojazdów konwencjonalnych). Dla tej kategorii pojazdów próg ten został podniesiony do 2,5 tony. W ten sposób uwzględniona zostanie dodatkowa masa akumulatorów, co pozwoli na zachowanie takiej samej ładowności użytkowej, jak w przypadku równoważnych pojazdów konwencjonalnych, bez konieczności ubiegania się o pozwolenie.

Z drugiej strony zmieniono również przepisy dotyczące certyfikatu kompetencji zawodowych, aby zagwarantować, że kandydaci posiadają niezbędną wiedzę. Dodano m.in. zasadę zmniejszającą o 1/3 ilość punktów za błędne odpowiedzi w zadaniach egzaminacyjnych wykonywanych w celu uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych, dzięki czemu unika się rozbieżności wynikających z czynników „przypadkowych”.

Znowelizowane przepisy uwzględniają też orzeczenie Sądu Najwyższego, które zniosło obowiązek posiadania przez osoby ubiegające się o zezwolenie na publiczny transport drogowy towarów co najmniej jednego pojazdu, którego początkowy wiek nie przekracza 5 lat, liczonych od pierwszej rejestracji.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels