Ochrona ubezpieczeniowa
Ubezpieczenie środków transportu zawiera standardowe ograniczenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w przypadku szkód wywołanych działaniami wojennymi. Eksperci branży leasingowej spodziewają się, że każda szkoda w majątku (w praktyce – głównie dotyczy to środków transportu), do której dojdzie na terenie Ukrainy, Białorusi lub Rosji będzie analizowana pod tym kątem i w przypadku wykazania związku między szkodą, a działaniami wojennymi, należy liczyć się z odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.Ryzyko utraty przedmiotów
Niezależnie od kwestii szkód komunikacyjnych i związanych z tym ubezpieczeń, obecna sytuacja wywołuje poważne ryzyka utraty środków transportu, znajdujących się na terenie Ukrainy. Jest to związane z prowadzonymi działaniami wojennymi, blokadami dróg tranzytowych czy ruchem pojazdów wojskowych.W odniesieniu do terenów Rosji i Białorusi nie można także wykluczyć, że do takiej utraty może dojść między innymi w wyniku:
a) sankcji, wprowadzanych sukcesywnie przez społeczność międzynarodową, w tym takich, które mogą dotyczyć dopuszczalności przekraczania granic, prowadzenia obrotu gospodarczego czy też wykonywania przewozów,
b) sankcji, podejmowanych przez władze Rosji i Białorusi w odpowiedzi na działania społeczności międzynarodowej,
c) innych działań administracyjnych i faktycznych, zmierzających do przejęcia przez tamtejsze władze posiadania aktywów, należących do podmiotów z państw uznawanych za nieprzyjazne, w tym również w celu wykorzystania ich w prowadzonych działaniach wojennych.
Finansowa odpowiedzialność korzystającego
Związek Polskiego Leasingu zwraca uwagę na powyższe ryzyka z uwagi na fakt, że z istoty stosunku prawnego między firmą leasingową a leasingobiorcą wynika, że w każdym przypadku utraty przedmiotu lub braku prawa do odszkodowania, korzystający pozostaje w dalszym ciągu odpowiedzialny finansowo za całkowite rozliczenie umowy leasingu.W obecnej sytuacji – w opinii Związku Polskiego Leasingu – jedynym sposobem uniknięcia ryzyka poważnych strat finansowych dla przedsiębiorców (głównie przewoźników) wydaje się być zaprzestanie świadczenia usług przewozowych na terytorium Rosji, Białorusi i Ukrainy.
Źródło: Związek Polskiego Leasingu