Warto zachować kompetentną osobę w zakresie delegowania do kontaktów z organami kontroli
Nowe przepisy narzucają przewoźnikom szereg obowiązków w zakresie delegowania pracowników. Trzeba sprawnie poruszać się po przepisach krajowych i branżowych kraju oddelegowania w zakresie minimalnego wynagrodzenia, czasu pracy, urlopów, rekompensaty z tytułu pracy podczas godzin nocnych, dni wolnych, dodatków stażowych, etc.W uporządkowaniu tej wiedzy może pomóc kompetentna osoba, która posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie delegowania kierowców na dany kraj. To może uchronić przed przykrymi konsekwencjami związanymi z bajońskimi karami jakie mogą zostać nałożone na przewoźnika.
Na chwile obecną głównym problemem jest prawidłowe określenie, czy dany przewoźnik podlega pod nowe przepisy lex specialis i czy ma obowiązek zgłoszenia w nowym systemie IMI. Jak wiemy delegowaniu od 2 lutego będą podlegały operacje cross-trade oraz przewozy kabotażowe.
Kluczowym w określeniu obowiązków przewoźnika delegującego kierowców jest zdefiniowanie jego statusu jako przedsiębiorstwa delegującego. Należy zwrócić uwagę na wyłączenia Lex specialis, które dotyczą przewozów tranzytowych czy bilateralnych. Kierowcy wykonujący czynności przewozowe w ramach tych operacji nie spełniają kryteriów pracowników delegowanych i tym samym nie podlegają zgłoszeniom w IMI. Wykluczenie dotyczy też firm delegujących kierowców w ramach tej samej grupy kapitałowej. Jest to tak zwana mobilność wewnątrzgrupową, polegającą na udostępnieniu personelu między firmami należącymi do jednej grupy lub placówkami jednego przedsiębiorstwa- wyjaśnia Joanna Pasterzak – współwłaściciel kancelarii ESPRO.Nowe przepisy wykluczają z obszaru tą grupę kierowców, zatem pozostają one w dotychczasowej reglamentacji – czyli nie podlegają co prawda zgłoszeniu w nowym systemie IMi, natomiast nie zostaje zniesiony limit okresu delegowania przez 12 mies., czy obowiązek ustanowienia reprezentanta!
Pozorne oszczędzanie
Znana w biznesie jest teza o oszczędzaniu, które kończy się stratami. Rezygnacja z posiadania wsparcia we Francji niesie za sobą wielkie ryzyko nakładania kar przez funkcjonariuszy służb drogowych bez możliwości właściwej obrony.Dobry reprezentant w sytuacjach spornych, gdy jesteśmy przekonani do swoich racji i braku przewinienia, potrafi bardzo szybko obalić zarzuty lub wątpliwości kontrolerów – dodaje Artur Jarosz z Kancelarii ESPRO
System IMI
Warto zwrócić uwagę, że osoby kontrolujące nie zawsze mają pewność co do popełnienia wykroczenia, a jedynie podejrzewają nieprawidłowości. Bardzo szybka reakcja reprezentanta może spowodować odstąpienie od wymierzenia kary. W takich właśnie sytuacjach niezbędna jest dogłębna znajomość obowiązujących przepisów i lokalnych realiów, dyplomacja, umiejętność prowadzenia rozmowy z przedstawicielem francuskiej administracji. Stanowią one czynnik decydujący o ewentualnych konsekwencjach np. zatrzymaniu ciągnika z naczepą. Reprezentant pomagał także przy zmaganiach z problemami typowo losowymi np. w przypadku kradzieży, choroby, wypadku i innych.Wchodzący w życie system IMI w założeniu ma za zadanie ułatwić zgłoszenie delegacji kierowcy na wszystkie kraje UE. Podczas wykonywania tej czynności, można podać dane osoby do ewentualnego kontaktu z administracją danego kraju. Kluczowa jest znajomość języka do kontaktu z kontrolerem oraz przepisy związane z delegowaniem. Taką rolę może pełnić opiekun prawny IMI, czyli... niedawny reprezentant.
Francja (nie) przygotowana
Jak to z nowymi przepisami bywa, Pakiet Mobilności wprowadzi na pewien czas chaos i szereg pytań np. czy moje zgłoszenia w SIPSI będą ważne po 2 lutym? Niedawno we Francji opublikowano projekt dekretu potwierdzający okres przejściowy do czasu pełnej funkcjonalności nowego systemu IMI, z kolei Unia Europejska informuje, że od 2 lutego dotychczasowe zgłoszenia realizowane przez systemy krajowe stracą ważność.Czeski, a raczej francuski film... W praktyce minie wiele czasu, zanim administracja i służby będą przygotowani do kontroli w nowym systemie. Może zdarzyć się sytuacja, że zatrzymany kierowca zostanie proszony o deklarację SIPSI, ponieważ funkcjonariusz nie jest jeszcze przeszkolony w zakresie nowych regulacji. Zresztą, według naszych nieoficjalnych informacji, niewielu z nich zna szczegóły nowej reformy, problem stanowi również brak wyposażenia w czytniki do weryfikacji kodów QR, jakimi będą opatrzone nowe zgłoszenia IMI. Polecamy zatem na razie zachować w kabinie zgłoszenia ze starego systemu oraz naturalnie spełnić wymóg rejestracji w IMI i posiadać wymaganą dokumentację.
Ryzykowna rezygnacja
Pakiet Mobilności wygeneruje mnóstwo nowych przepisów, obowiązków, kontroli i kar. Wsparcie ze strony ekspertów monitorujących sytuację i pomagających przejść przez kontrolę będzie niezbędne i da szansę uniknięcia dotkliwych konsekwencji. Warto o tym pamiętać decydując o ewentualnej rezygnacji ze wsparcia we Francji i innych krajach Wspólnoty. Usługę opiekuna prawnego IMI we Francji oraz innych krajach świadczy Kancelaria Groupe ESPRO.Posiadanie opiekuna prawnego IMI gwarantuje:
✅dane kontaktowe do kontaktu z organami kontroli w zgłoszeniu IMI✅komunikację z organami kontroli w języku francuskim,
✅znajomość francuskich przepisów w zakresie rozliczania wynagrodzenia kierowców i dodatków z tytułu oddelegowania z uwzględnieniem nowych zasad wprowadzonych przez Pakiet Mobilności,
✅pomoc we wszelkich bieżących kontrolach na drodze,
✅udzielanie odpowiedzi na pisma kontrolne oraz opinie prawne,
✅przygotowywanie odwołań od decyzji funkcjonariuszy służb francuskich w ramach przepisów Loi Macron, mandatów za wykroczenia komunikacyjne, kabotaż, wypadki, naruszenia prawa UE,
✅udostępnianie wzorów kompletnej dokumentacji obowiązującej podczas delegowania pracowników,
✅pomoc w niespodziewanych zdarzeniach losowych (kradzieże, awaria auta, choroba kierowcy, wypadek).
Źródło: Groupe ESPRO