Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

125 lat doświadczenia w transporcie budowlanym

Utworzona: 2022-01-16


Niemalże co trzeci pojazd budowlany w Niemczech zdobi gwiazda na osłonie chłodnicy. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy ma długą tradycję w branży budowlanej – może się pochwalić 125-letnim doświadczeniem.

Pod koniec XIX w. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy na świecie samochód ciężarowy. Pojazdy nowego rodzaju znalazły zastosowanie nie tylko w transporcie drobnicy, ale szybko zostały zauważone również przez rzemieślników i budowlańców jako doskonałe do przewożenia narzędzi i materiałów budowlanych. Już w 1897 r., a więc równo rok po wynalezieniu przez Gottlieba Daimlera samochodu ciężarowego, firma Daimler-Motorengesellschaft zaprezentowała pojazd o ładowności pięciu ton.

Ciężarówka znalazła swoje pierwsze zastosowanie w transporcie materiałów budowlanych – Gottlieb Daimler osobiście przeprowadzał jej jazdy testowe w fabryce dachówek.

Od korby do siłownika

Wprowadzenie od 1904 r. wywrotek z podnośnikiem utorowało ciężarówkom drogę do transportu ciężkich materiałów sypkich – ich skrzynię ładunkową podnosiło się jednostronnie za pomocą korby i zębatki. Wystarczały dwie osoby, aby przy odpowiednim przełożeniu korby i za pomocą dwóch podnośników poradzić sobie z pięcioma tonami ładunku. Mechanizm ten pozostał standardem technicznym aż do lat 20. XX wieku, kiedy to siłowniki hydrauliczne stopniowo zastąpiły ręczną pracę przy obsłudze skrzyni wywrotki. Tak narodziła się wywrotka trójstronna – siłownik hydrauliczny jako siła napędowa umożliwił co do zasady zsuwanie materiału sypkiego w trzech kierunkach, a nie tylko w dwóch, jak dotychczas.

Przyszłościowa technika w pierwszej ciężarówce

Warto zauważyć, że już w pierwszym samochodzie ciężarowym sprzed 125 lat wprowadzono rozwiązanie antycypujące stosowane dziś powszechnie, zwłaszcza w pojazdach budowlanych, osie na zwolnicach planetarnych. Przekładnia pasowa przenosiła siłę napędową silnika na wał zamontowany pod kątem prostym w stosunku do osi wzdłużnej pojazdu, a na obu końcach wału umieszczono zębniki. Każdy zębnik zazębiał się po swojej stronie z uzębieniem wewnętrznym wieńca zębatego trwale połączonego z napędzanym kołem.

W nowoczesnych osiach na zwolnicach planetarnych wał ten zakończony jest wewnątrz piast kół kołem słonecznym, połączonym z 3-5 satelitarnymi kołami zębatymi. Te z kolei obracają się na nieruchomym kole o uzębieniu wewnętrznym i w ten sposób napędzają koła pojazdu. To jest właśnie zasada działania osi na zwolnicach planetarnych w ciężkich samochodach ciężarowych Mercedes-Benz, stosowana aż do najnowszego typoszeregu Arocs.


W latach międzywojennych Mercedes-Benz zwiększył ładowność wywrotki do 10 ton, np. w przypadku trzyosiowego modelu LK 10000 z 1937 r., który był jedną z pierwszych wysokotonażowych ciężarówek. Ten potężny pojazd dysponował mocą 150 KM i wyposażony został w oś tylną z podwójnym napędem (6x4).

Budowlaniec w każdym detalu

W roku 2013 na targach Bauma zaprezentowano budowlany wariant Actrosa, czyli model Arocs. Ten typoszereg obejmuje wszystkie podwozia ciężarowe i ciągniki siodłowe przeznaczone do eksploatacji drogowej i terenowej w sektorze budowlanym. Czy to jako ciężka wywrotka, betonomieszarka, ciężarówka do transportu materiałów budowlanych, ciągnik siodłowy, czy ciągnik do transportu ciężkiego – dzięki stabilnej konstrukcji ramowej, wytrzymałemu podwoziu i mocnym silnikom, Arocs czuje się doskonale zarówno na placu budowy, jak i w dostawach kooperacyjnych.

Najnowszy Arocs budowlany, zaprezentowany na targach Bauma 2019, kontynuuje rozwój techniki pojazdów użytkowych, wprowadzając liczne innowacje techniczne. Podobnie jak Actros, także Arocs jest pierwszym samochodem ciężarowym wyposażonym w system MirrorCam, zastępujący klasyczne lusterka zewnętrzne. Kolejną atrakcją w nowym Arocsie jest Multimedia Cockpit z dwoma dużymi, wolnostojącymi wyświetlaczami, zapewniający kierowcy wyjątkowy komfort obsługi i wskazań. Dla Arocsa dostępny jest asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5. Dzięki funkcji rozpoznawania pieszych może on w razie potrzeby automatycznie zainicjować pełne hamowanie aż do zatrzymania pojazdu.

Standardowym wyposażeniem każdego Arocsa – z wyjątkiem betonomieszarki – jest udoskonalony przewidujący tempomat Predictive Powertrain Control. PPC bardzo dobrze sprawdza się w transporcie budowlanym podczas przejazdów pozamiejskich, często bardzo krótkich. W tych warunkach system ten odciąża kierowcę i pomaga mu obniżyć zużycie paliwa.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels