Dla producenta odgrywającego wiodącą rolę na rodzimym rynku francuskim oferta pojazdów używanych jest skierowana do konkretnych klientów, którzy ze względów ekonomicznych, strategicznych, a nawet ekologicznych świadomie rezygnują z zakupu nowych pojazdów. Takie rozwiązanie zapewnia również natychmiastową dostępność, co ma znaczenie w dobie obecnych niedoborów.
Gospodarka o obiegu zamkniętym opracowana przez Renault Trucks opiera się na trzech filarach:
- Regeneracja: pojazdy, które były intensywnie używane przez trzy lub cztery lata, są regenerowane w jednym z zakładów zajmujących się pojazdami używanymi, gdzie instaluje się nowsze oprogramowanie. Następnie są zwracane właścicielom, aby mogły być nadal użytkowane przez kolejne trzy lata lub odsprzedane. W związku z tym zregenerowane ciężarówki będą wykorzystywane w pełni, zapewniając ciągłość pracy po przekroczeniu progu miliona kilometrów.
- Ponowne wykorzystanie: Używane pojazdy Renault Trucks są przekształcane przy użyciu ścisłych procesów przemysłowych, aby nadawały się do nowych celów. W Fabryce Samochodów Używanych, specjalistycznym warsztacie zajmującym się transformacją używanych samochodów ciężarowych zlokalizowanym w fabryce Bourg-en-Bresse, ciągniki dalekobieżne są przekształcane w podwozia pod zabudowę lub ciężarówki budowlane. W salonach niektóre pojazdy można również doposażyć, aby mogły być napędzane biopaliwem B100.
- Recykling: polega na odzyskiwaniu części, które można zregenerować, a następnie na ich ponownym wprowadzaniu do obiegu posprzedażnego. Regeneracja silników, skrzyń biegów, wtryskiwaczy i filtrów cząstek stałych jest obecnie prowadzona w zakładzie producenta w Limoges.
W 2020 roku w zakładzie Renault Trucks w Saint-Priest powstał nowoczesny, przestronny i funkcjonalny obiekt o powierzchni 7500 m2, który umożliwi producentowi poszerzenie zakresu regeneracji używanych samochodów ciężarowych.
Proces półprzemysłowy rozpoczyna się od rygorystycznej oceny używanego pojazdu, gdy jest on zwracany bezpośrednio do producenta. Następnie rozpoczyna się faza przygotowań. Pojazd jest najpierw sprawdzany w 200 punktach kontrolnych przy użyciu narzędzi producenta. Szczególną uwagę zwraca się na układ napędowy i system kontroli zanieczyszczeń. Prowadzone są również prace w zakresie konserwacji zapobiegawczej, takie jak wymiana podzespołów, np. turbosprężarki. Oprogramowanie pojazdu jest następnie aktualizowane, co oznacza, że można również zaktualizować jego parametry zużycia paliwa.
Renault Trucks otworzyło również warsztat w fabryce w Bourg-en-Bresse, specjalizujący się w przerabianiu używanych pojazdów. To właśnie w tej fabryce używanych ciężarówek ciągniki Renault Trucks T są przekształcane w podwozia pod zabudowę (Renault Trucks P-Road), a pojazdy do transportu dalekobieżnego są przekształcane w ciężarówki budowlane (Renault Trucks T X-Road). W zakładzie tym produkuje się też serie specjalne, takie jak Renault Trucks T 01 Racing lub T Robust 13L. Wreszcie, tu także przerabia się i certyfikuje samochody Euro 6 na normę Euro 3z przeznaczeniem na rynki Afryki i Bliskiego Wschodu (Renault T X-Port i T X-64). Co roku w Fabryce Samochodów Używanych przerabia się 500 ciężarówek.
Źródło: Renault Trucks