Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

8 października 1871 r.

Utworzona: 2021-10-08


Tego dnia założono firmę „Continental–Caoutchouc- & Gutta-Percha-Compagnie”. Producent opon świętuje 150 rocznicę istnienia.

Od momentu założenia w Hanowerze w Niemczech w 1871 roku, Continental rozwija pionierskie rozwiązania dla zrównoważonej mobilności ludzi i ich dóbr. Z małej fabryki w Hanowerze firma rozwinęła się w jednego z globalnych graczy w branży motoryzacyjnej, który obecnie działa na rynkach w 58 krajach. Jest najstarszym niezależnym i zarazem jednym z największych producentów opon na świecie.

Innowacje to nasza pasja. Od 150 lat firma wyznacza standardy w przemyśle oponiarskim. Nieustannie dążymy do doskonałości technologicznej, by zapewniać bezpieczeństwo, niezawodność i zrównoważony rozwój. Jesteśmy z tego dumni. Wiele z powszechnych rozwiązań technologicznych na rynku opon pochodzi od Continental. Przesuwamy granice tego, co jest możliwe. Obecnie naszym celem jest wyprodukowanie pełnej gamy produktów wyłącznie ze zrównoważonych materiałów, w sposób neutralny dla klimatu, najpóźniej do 2050 roku mówi Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

Kamienie milowe w rozwoju opon Continental to, między innymi, pierwsza opona z bieżnikiem, pierwsza opona ze zdejmowaną felgą, patent na pierwszą na świecie oponę bezdętkową oraz dzięki modelowi „all-terrain”, pierwsza opona zimowa. Również pierwsza pneumatyczna opona do ciągników powstała w firmie Continental. Później pojawiła się pierwsza opona o zoptymalizowanym oporze toczenia i pierwsza opona produkcyjna, której bieżnik wykonano z gumy z mniszka lekarskiego. Producent jest również jednym z pionierów w dziedzinie cyfryzacji. Już w 1999 r. firma udowodniła, że informacje wymagane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, mogą być dostarczane jeszcze dokładniej i szybciej, jeśli wykorzystamy oponę jako źródło danych. Właśnie w ten sposób narodziła się inteligentna opona. Producent połączył również dane z czujników opon z chmurą, oferując swoim klientom zupełnie nowe, inteligentne rozwiązania i usługi cyfrowe związane z oponami.


Początek firmy Continental wyznacza data 8 października 1871 r., kiedy założono firmę „Continental–Caoutchouc- & Gutta-Percha-Compagnie”. Asortyment produktów obejmował początkowo różne wyroby gumowe, takie jak, piłki do zabawy, maty gumowe, pokrycia na rolki, tkaniny gumowane, balony oraz pełne opony do powozów i rowerów. Kiedy w 1892 r. rower z wolnobiegiem i hamulcem w pedałach zyskiwał coraz większą popularność na świecie, Continental jako pierwsza niemiecka firma, wyprodukował pneumatyczne opony rowerowe. Niewiele później, w 1898 r., rozpoczęto produkcję opon pneumatycznych do samochodów. Pierwsze takie opony nie miały bieżnika, a ich właściwości jezdne były bardzo ograniczone w porównaniu z dzisiejszymi standardami, zwłaszcza na mokrych lub zaśnieżonych drogach. Wówczas najwięksi producenci opon szukali rozwiązania problemu podatności swoich produktów na poślizg – aż do momentu, gdy w 1904 r. firma Continental zaprezentowała pierwszą na świecie oponę samochodową z bieżnikiem.

Industrializacja i potrzeby mobilności jako wczesne bodźce do innowacji

Triumf indywidualnej mobilności i postępujące uprzemysłowienie, wymagały zastosowania opon w coraz to nowych obszarach. Oprócz bezpieczeństwa, w centrum uwagi pojawił się również temat wygody. W 1908 r. inżynierowie firmy wywołali światową sensację wynalezieniem zdejmowanej felgi, która znacznie ułatwiła montaż kół i opon. Z okazji swojego 50-lecia Continental, jako pierwsza niemiecka firma, wprowadził na rynek duże opony do pojazdów użytkowych. W 1928 r. po raz pierwszy wyprodukowano opony do ciągników rolniczych i maszyn trakcyjnych. Opona do ciągników rolniczych T2 była pierwszą pneumatyczną oponą rolniczą w Europie. W sektorze przemysłowym producent zrewolucjonizował segment opon pełnych, które są używane w wózkach widłowych, pojazdach lotniskowych i innych ciężkich zastosowaniach przemysłowych. Wprowadzona w 1932 r. pełna opona gumowa ContiSuperElastic zyskała na ogromnej popularności, co doprowadziło do powstania do dziś stosowanego w branży skrótu dla tej kategorii: CSE. Kolejnym kamieniem milowym była pierwsza opona wykonana z syntetycznej gumy, która opuściła halę fabryczną Continental w 1936 r. W czasie wojny, producent opon rozpoczął pierwsze badania w celu uzyskania kauczuku z rosyjskich mniszków lekarskich. Projekt ten, został ponownie podjęty w 2011 r. i od tego czasu jest z powodzeniem realizowany. Opona rowerowa „Urban Taraxagum” jest pierwszą oponą Continental produkowaną seryjnie z gumy z mniszka lekarskiego.


W 1943 r. Continental złożył wniosek patentowy na oponę bezdętkową. Wynalazek, który znacznie poprawił opór toczenia opon, stał się powszechną technologią w okresie powojennym i jest nią do dziś. Producent stworzył możliwość bezpiecznej jazdy zimą po raz pierwszy, w 1934 r., dzięki modelowi „all-terrain” – pierwszej oponie dedykowanej do jazdy po śniegu, a tym samym pierwszej oponie zimowej. W 1953 r. Continental przejechał przez zaśnieżoną Przełęcz Świętego Gotarda w Szwajcarii na oponach M+S (ang. Mud+Snow - błoto i śnieg), pomyślnie zdając pierwszy test opon zimowych w historii.

Intensywne testy zapewniają bezpieczeństwo – zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy w ekstremalnych warunkach

Zanim nowa opona Continental zostanie wprowadzona na rynek, musi pomyślnie przejść szeroki zakres testów, niezależnie od tego, czy jest to innowacja w sektorze samochodów osobowych, ciężarowych czy opon specjalnych. Nowe modele opon pokonują każdego roku w sumie 25 milionów kilometrów testowych, zanim rozpocznie się ich właściwa produkcja. Te wysiłki są jak najbardziej uzasadnione, ponieważ decydują o najwyższej jakości produktów stosowanych nawet w ekstremalnych warunkach. W 2003 r. Continental był jedynym dostawcą opon produkcyjnych o dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 360 km/h – ContiSportContact Vmax. W 2007 r. te same opony jako pierwsze zostały wpisane do Księgi Rekordów Guinnessa i były częstym wyborem podczas wielu rekordowych wyścigów.

By sprawdzić opony w różnych warunkach firma Continental posiada najnowocześniejsze ośrodki testowania opon na całym świecie. Tor Contidrom, znajdujący się koło Hanoweru, to tor, który jest punktem odniesienia dla wszystkich centrów testowych opon Continental. Został otwarty w 1967 r., aby już rok później, pierwszy elektronicznie sterowany samochód bez kierowcy był na nim testowany, ku zdumieniu prasy i opinii publicznej. Producent rozwija swoje technologie i również testuje je w swoim ośrodku w Uvalde w Teksasie (USA), by przeprowadzać próby wytrzymałościowe swoich opon.

W 2012 r., na terenie ośrodka badawczego Contidrom, oficjalnie otwarto Automated Indoor Braking Analyser (AIBA) – to jedyne na świecie urządzenie tego rodzaju, które umożliwia całoroczne, całkowicie automatyczne i niezależne od pogody testowanie skuteczności hamowania opon na różnych nawierzchniach przy użyciu bezzałogowych pojazdów. W przyszłości opony będą tam również testowane na nowym dynamicznym symulatorze jazdy. W ten sposób, profesjonalni kierowcy testowi będą także wirtualnie realizować realistyczne scenariusze jazdy. Przeprowadzenie każdego cyklu testowego w symulatorze jazdy, zamiast na prawdziwych drogach oznacza, że będzie można wyprodukować mniej opon testowych. W związku z tym, inwestycja w nową technologię przyczynia się również do szeroko zakrojonych działań Continental na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Świadomość zasobów jako czynnik napędzający doskonałość technologiczną

Firma Continental angażuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w przemyśle oponiarskim i motoryzacyjnym od wczesnych lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Skutki kryzysu naftowego w 1973 r., stały się bodźcem do realizacji projektu badawczego mającego na celu opracowanie opon o zoptymalizowanym oporze toczenia. Wiedza zdobyta w ramach tego projektu doprowadziła ostatecznie do zaprezentowania w 1993 r. niespotykanego dotychczas produktu. Po raz pierwszy, opona ContiEcoContact łączyła w sobie korzyści dla środowiska i aspekty ekonomiczne z doskonałymi właściwościami jezdnymi i bezpieczeństwem. Od tego czasu, producent stawia czoła poważnym wyzwaniom związanym z ograniczonymi zasobami surowców i koniecznością redukcji emisji CO2.


Już od wielu lat zrównoważone i odpowiedzialne zarządzanie stanowi integralną część korporacyjnej strategii Continental. Wysiłki w tym zakresie koncentrują się wokół działań klimatycznych, mobilności niskoemisyjnej, gospodarki w obiegu zamkniętym i zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmując tym samym, wszystkie fazy łańcucha wartości. Już w 1903 r. w Seelze, koło Hanoweru, powstał zakład firmy zajmujący się przetwarzaniem i recyklingiem odpadów gumowych. W 2013 r. Continental otworzył jedyny w swoim rodzaju zakład ContiLifeCycle w hanowerskim Stöcken. Dzięki zintegrowanemu podejściu do bieżnikowania opon do samochodów ciężarowych i autobusów oraz specjalnie opracowanej instalacji do recyklingu gumy na skalę przemysłową, stał się pionierem w branży.

Aby opony przyszłości stały się jeszcze bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska pod względem produkcji, użytkowania i możliwości recyklingu, firma systematycznie inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, alternatywnych materiałów oraz zrównoważonych procesów produkcyjnych. Przykładowo, producent opon zamierza do 2050 r. stopniowo przechodzić na materiały produkowane w 100 procentach zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Technologia czujników i cyfryzacja umożliwiają innowacyjne rozwiązania i usługi związane z oponami

Continental jest również jednym z pionierów, jeśli chodzi o cyfryzację w branży oponiarskiej. Już w 1999 r. producent opon wykazał, że dane wymagane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy mogą być określane jeszcze dokładniej i szybciej dzięki wykorzystaniu inteligentnej opony jako źródła danych. Od tego czasu Continental kontynuuje rozwój cyfrowy, umożliwiając zupełnie nowe usługi dla flot i klientów końcowych. Od 2010 r. producent połączył wszystkie usługi dla klientów flotowych tworząc Conti360° Fleet Services. Od rekomendacji i perfekcyjnego doboru właściwych opon, poprzez prawidłowy montaż i szybką pomoc w przypadku przebicia opony, aż po ciągłe kontrole i kompleksowe raporty dotyczące opon we wszystkich pojazdach, operatorzy flot otrzymują wysoce profesjonalny, wszechstronny serwis.

Firma kontynuuje rozbudowę ekosystemu inteligentnych, cyfrowych rozwiązań dla opon premium Continental. Jako jeden z największych na świecie dostawców elektroniki, systemów czujników i oprogramowania w branży mobilnej ma decydującą przewagę konkurencyjną. Na przykład, możliwość komunikacji opony z innymi komponentami związanymi z bezpieczeństwem doprowadziła do powstania przełomowego projektu na początku tego tysiąclecia „30-meter car”. Koordynacja wszystkich systemów biorących udział w procesie hamowania zaowocowała powstaniem pojazdu, który zatrzymywał się po zaledwie 30 metrach przy hamowaniu z prędkości 100 km/h. W tym czasie, średnia droga hamowania wynosiła jeszcze od 36 do 40 metrów. Odpowiada to skróceniu drogi hamowania nawet o 25 procent.

Obecnie producent wykorzystuje bezpośrednie połączenie swoich opon i czujników z chmurą, aby zaoferować zupełnie nowe modele biznesowe. Dzięki dużej liczbie danych, klienci flotowi Continental mogą w każdej chwili sprawdzić stan swoich opon, korzystając z algorytmów opracowanych we własnym zakresie. Oznacza to, że konserwacja opon może być przeprowadzana w zależności od potrzeb, a nie jako środek zapobiegawczy, a zatem znacznie bardziej efektywnie. Dostawcy flot korzystają w ten sposób ze zminimalizowanych przestojów spowodowanych naprawami, zwiększonego bezpieczeństwa, niższych kosztów ogólnych dzięki większej efektywności energetycznej i ogólnie bardziej wydajnej pracy. W 2020 roku Continental wyznaczył nowe standardy, prezentując udany projekt pilotażowy dotyczący bardzo dokładnego monitorowania głębokości bieżnika za pomocą algorytmów i danych telemetrycznych pojazdów.

W przyszłości, producent będzie nadal rozwijał innowacyjną doskonałość technologiczną ze swoim portfolio premium w segmentach samochodów osobowych, ciężarowych i opon specjalnego przeznaczenia. W swoim programie strategicznym przedstawionym w 2020 r., Continental opisuje drogę firmy w nowej dekadzie. Głównym punktem programu strategicznego Wizja 2030 jest konsekwentne zorientowanie organizacji i wszystkich działań biznesowych na klienta. Ponadto, dział opon ma na celu dalszy, rentowny wzrost i wyróżnienie się na tle konkurencji, w szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym, szczególnie w obszarach zrównoważonego rozwoju i rozwiązań cyfrowych.

Źródło: Continental
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels